Een gezonde webshop begint met een goede omzet, waarmee je genoeg overhoudt om winst uit te laten betalen aan jezelf zodat je kunt eten. Voordat een webshop kan voorzien in jouw levensuitgaven, staat je aardig wat werk te wachten. Heb je je webshop al ingericht en heb je een leuk aanbod aan producten? Dan is het nu hoog tijd om de bezoekers binnen te halen die je klant kunt maken. Daarvoor moet je ervoor zorgen dat je goed scoort in Google. Daar beginnen de meeste mensen hun zoektocht naar wat zij nodig hebben.
Maar hoe doe je dat eigenlijk? Geen zorgen, we helpen je verder met 10 praktische tips die je direct in kunt zetten om jouw positie in de zoekresultaten aanzienlijk te verbeteren.
1) Zorg voor een goede linkbuilding strategie
Een van de belangrijkste manieren om je website beter vindbaar te maken, is het gebruik van een goede linkbuilding strategie. De linkjes binnen jouw webshop zelf én de linkjes op externe websites die naar jouw website leiden, zorgen ervoor dat Google jouw webshop beter kan indexeren en meer waarde aan jouw website hecht. Interne links die naar logische pagina’s leiden met de juiste anchors zorgen er daarnaast voor dat de robots van Google jouw website beter kunnen ‘lezen’. Dit zorgt ervoor dat Google de relevante pagina kan tonen aan de bezoeker die op zoek is naar een specifiek product. Weet Google dat een bepaalde pagina op jouw webshop bijzonder relevant is en exact kan zijn wat de bezoeker nodig heeft, dan wordt dit resultaat zeer hoog in de zoekresultaten getoond.
Google is er namelijk volledig op ingericht om de vraag van de bezoeker van Google te matchen met de pagina waarop het beste antwoord of product te vinden is.
2) De laadsnelheid van je webshop speelt een enorme rol
Bij het bepalen van de zoekresultaten, kijkt Google naar een groot aantal factoren. Een van de belangrijkste factoren naast de linkjes is de laadsnelheid van jouw webshop. Dit heeft twee redenen. De eerste reden is dat een bezoeker al snel teruggaat naar de zoekmachine wanneer het laden te lang duurt. Dat ziet Google als een negatief iets omdat de bezoeker duidelijk niet gevonden heeft wat hij of zij zocht; dit zorgt ervoor dat jouw webwinkel daalt in de zoekresultaten.
Daarnaast is de laadsnelheid zelf een factor voor Google. Webshops die snel laden verdienen de voorkeur boven webshops die er lang over doen om te laden. Puur en alleen omdat Google weet dat bezoekers graag snelle webshops gebruiken. Is de laadsnelheid laag, dan is het tijd om direct in te grijpen dus.
3) Zorg voor geoptimaliseerde content
Vaak zijn webshops goed gevuld met content. Tal van producten met een beschrijving bijvoorbeeld, extra blogs en aanvullende informatie. Heb jij heel toevallig nog standaardcontent op je webshop staan omdat je dit zo aangeleverd kreeg? Dan is het tijd om hiermee aan de slag te gaan. Je webshop scoort namelijk vooral goed in Google wanneer de content op de pagina’s uniek en geoptimaliseerd is.
Geoptimaliseerde content is unieke inhoud dat aansluit bij het product dat je op de pagina beschrijft of algemenere pagina’s (zoals blogs) met inhoud over alles wat jij op je website aanbiedt. Alles wat geen relatie heeft met jouw doelgroep of productaanbod en alle standaardteksten zouden binnen de kortste keren van je website af moeten zijn.
4) Zorg ervoor dat de webshop en het aanbod actueel zijn
Niets is zo vervelend als informatie en producten die niet meer actueel zijn. Bijvoorbeeld producten die je niet meer verkoopt. Of informatie over wat er in 2016 gaat gebeuren met het stofzuigeraanbod. Zorg ervoor dat je productaanbod altijd actueel is (hier zijn verschillende mogelijkheden voor; je kunt het zelfs volledig automatiseren of integreren) en houd de informatie op de website bij. Het verwijderen van verouderde content is echt niet slecht. Zelfs niet wanneer er nog bezoekers op landen, want hoe handig is het nou echt dat jouw bezoekers verkeerde informatie krijgen?
5) Wie staat centraal? Niet Google!
Een webshop beter vindbaar maken in Google, begint ironisch genoeg nooit met de eisen van Google zelf. Het begint bij wat jouw bezoekers (doelgroep) nou eigenlijk zoeken en de manier waarop zij dat doen. Uiteindelijk is Google namelijk nooit een klant. Zorg ervoor dat je je aandacht richt op de klant zelf. Bereik je de doelgroep en komt deze regelmatig bij je om producten te bestellen, dan is de kans groot dat Google vanzelf volgt omdat Google zich juist richt op het zo goed mogelijk helpen van de mensen die Google gebruiken.
6) Beantwoord vragen van bezoekers voordat ze gesteld zijn
Aansluitend op het vorige punt: Google ziet elke ingevoerde zoekopdracht als een vraag. Op die vraag wil Google het beste antwoord vinden. Maar wat als de bezoeker écht een vraag stelt aan Google, zoals ‘welke laptop kan ik het beste gebruiken voor school?’ Dan zoekt Google de pagina op het internet die het beste antwoord op de vraag geeft. Daarom is het verstandig om nu al eens te denken over de mogelijke vragen die jouw doelgroep kan stellen in de zoekmachine.
Maak een lijst, verdeel de vragen over verschillende blogpagina’s en zet de vraag vervolgens in de H2, met het antwoord er direct onder. Je zal verrast zijn met het gevolg in de zoekresultaten én het aantal bezoekers op jouw website.
7) EAT zorgt ervoor dat jij kunt eten
EAT, oftewel Expertise, Authority en Trust, is een belangrijke factor. Het is echter niet iets dat je binnen korte tijd opbouwt. Expertise, autoriteit en betrouwbaarheid zijn drie begrippen die meer tijd nodig hebben dan de overige praktische tips. Toch mag het niet ontbreken. Hoe hoger jouw webshop scoort op deze drie vlakken, hoe makkelijker jouw webshop vindbaar wordt in Google.
Een aantal manieren om hieraan te werken:
- Noem concrete getallen, cijfers en data (en link naar de bron)
- Zorg dat je correcte, actuele en unieke informatie op je website hebt staan
- Plaats je contactgegevens goed in het zicht
- Beantwoord vragen van klanten binnen 24 uur
- Houd je klanten tevreden en vraag of ze reviews achter willen laten voor je
Er zijn nog veel meer manieren om EAT toe te passen, maar wanneer je nu alvast aan de slag gaat met het bovenstaande, heb je alvast een sterke start.
8) Visuele content mag echt niet meer ontbreken
Mensen op je website houden is een belangrijk element binnen de vindbaarheid binnen Google. Om dit voor elkaar te krijgen, moet je zorgen voor interessante content. Helaas zijn er nog altijd mensen die het idee hebben dat enorme lappen tekst aantrekkelijke content zijn. Hoe interessant je verhaal ook is, er moet ademruimte zijn op de pagina. Dit creëer je door visuele content in te zetten.
Zo kun je afbeeldingen gebruiken, voorbeelden laten zien of een link naar YouTube plaatsen. Wil je het helemaal aantrekkelijk maken, dan maak je zelf een YouTube-filmpje en plaats je die op je website om zo visuele content aan te bieden. Visuele content breekt de tekst op, zorgt ervoor dat de bezoeker de aandacht behoudt én het zorgt er daarnaast voor dat je belangrijke informatie makkelijker over kunt brengen. Ook kijkt een bezoeker vaak naar visuele content, waardoor deze langer op de website blijft.
9) Verdiep je in SEO (of schakel een partner in)
Er zijn tal van tactieken en strategieën om ervoor te zorgen dat jouw webshop beter vindbaar wordt in de zoekmachines zoals Google. Deze strategieën vallen onder zoekmachineoptimalisatie, wat doorgaans afgekort wordt tot SEO. De meeste praktische tips op deze pagina hebben betrekking tot SEO waarmee je direct een voorsprong hebt. Andere tactieken die je kunt gebruiken, zijn het gebruik van belangrijke sleutelwoorden die de doelgroep invoert in Google, het gebruik van synoniemen en het regelmatig plaatsen van nieuwe content.
Verdiepen in SEO kost tijd en is niet altijd de beste optie. Waar je het beste mee kunt beginnen, is een SEO-scan zodat je weet wat er moet gebeuren. Wist je dat je bij ons direct een gratis SEO-scan uit kunt laten voeren? Op die manier weet je direct waar jij je aandacht op moet vestigen en wij laten je direct weten wat wij voor je kunnen doen met betrekking tot de SEO binnen jouw webshop.
10) Relevantie is het sleutelbegrip
De tiende praktische tip is een tip die veel verschillende tips omvat. Zorg voor relevantie. Bij alles wat je plaatst, bij alles wat je aanbiedt, bij alles wat je in je mailing plaatst, bij alles wat je op social media plaatst; zorg ervoor dat je altijd relevant bent voor je doelgroep.
Ben je relevant, dan blijven je bezoekers terugkomen. Blijven je bezoekers constant terugkomen, dan rankt Google je webshop hoger, zeker wanneer je de vorige 9 tips er ook bij gebruikt.
Ga jij vandaag nog aan de slag?
Er zijn tal van manieren om de vindbaarheid van je webshop in Google te verbeteren. Met onze 10 praktische tips kun je al een eind op weg komen. Heb je meer tips nodig of wil je eens overleggen met ons, dan bel je ons gewoon vandaag nog zodat we je direct persoonlijk antwoord kunnen geven.