Er zijn veel dingen waar je rekening mee moet houden wanneer het gaat om SEO. Twee elementen die nog weinig aandacht hebben gekregen, zijn AI en Machine Learning. Niet alleen aan de kant van Google waar veel gewerkt wordt met deze technologieën, maar ook aan de kant van het opzetten van SEO zelf. Doorgaans werd gesteld dat automatische processen vooral niet binnen de SEO gebruikt moesten worden, omdat zij imperfect en onnatuurlijk waren. Is dit beeld veranderd? Welke invloed heeft AI eigenlijk op SEO en hoe kunnen wij hierop inspringen?
Speelt AI een rol binnen SEO?
Ooit draaide SEO vooral om het gebruik van zoekwoorden met een bepaalde dichtheid. Vooral het combineren van lange lijsten met zoekwoorden was populair, omdat dit ervoor zorgde dat de website op verschillende zoekopdrachten goed scoorde en daarmee zorgde dit voor een leuke hoeveelheid aan verkeer naar de website.
Tegenwoordig draait het veel meer om de intentie van de zoekopdracht, die vertaald wordt door Google als een vraag waar de zoekmachine vervolgens een antwoord op zoekt. Het gaat niet meer om het combineren van zoekwoorden met woorden die op jouw website gebruikt worden. Integendeel; het algoritme van de zoekmachine is véél intelligenter geworden en dit wordt met de dag uitgebreid. De technieken die hierachter zitten, zijn AI (artificial intelligence) en machine learning. Het is namelijk niet zo dat er iemand achter een toetsenbord zit om de zoekopdracht te interpreteren.
Is dit belangrijk voor jouw webshop? Ja, ongelooflijk belangrijk zelfs. Wanneer je hier geen rekening mee houdt, kun je eigenlijk beter gewoon volledig stoppen met SEO. Gebruik jij voornamelijk keywords voor je SEO, dan is dat de reden waarom jouw website niet of nauwelijks scoort in Google en andere zoekmachines.
Kan ik zelf ook gebruikmaken van AI?
Je kunt zelf ook gebruikmaken van AI. Er zijn tal van programma’s die gebruikt kunnen worden om slimme suggesties te krijgen voor jouw webshop. Alleen al het invoeren van de URL is genoeg om ideeën voorgeschoteld te krijgen die jij kunt gebruiken. De software kijkt eerst door jouw webshop heen om een idee te krijgen van wat jouw webshop als kernonderwerp heeft. Vervolgens zoekt de software naar de beste suggesties die jij kunt gebruiken om mensen aan te trekken via de zoekmachines.
Wat is het belangrijkste gevolg van AI binnen SEO?
AI heeft ervoor gezorgd dat de zoekmachines intelligenter geworden zijn. Dat is goed te zien aan de manier waarop de zoekmachines jouw webshop lezen. In plaats van het bekijken van de woorden op de website zelf, kijkt Google nu wat de website is (een webshop), wat het doel is (verkopen) en wat je precies verkoopt. Daarnaast kijkt Google ook naar andere delen van de website, zoals de blog, om deze in kaart te brengen. Dit resulteert in een enorme berg data die geïnterpreteerd en geanalyseerd wordt.
Vervolgens kijk Google bij elke zoekopdracht in de enorme berg met informatie om te zien welke pagina op het internet het beste aansluit bij de zoekopdracht. Handig, want zo wordt de bezoeker goed geholpen. En jij ook, want wanneer de bezoeker direct op de juiste pagina landt, is de kans op conversie aanzienlijk groter.
Is jouw website al geoptimaliseerd?
Je kunt hier tal van AI powered tools gebruiken, zoals AHREFS en tal van andere programma’s die overal te vinden zijn. Deze tools helpen je met het optimaliseren van jouw website voor de AI gestuurde zoekopdrachten, wat nu zo rond de 100% zit. Het draait namelijk vooral om het vinden van de juiste suggesties. Als wij je een gratis suggestie mogen doen; Answer the Public is een geweldige, gratis tool om suggesties te vinden. Deze website bekijkt namelijk welke vragen gesteld worden in de zoekmachines. En laat dat nou precies de truc zijn.
Weet jij welke vragen gesteld worden in de zoekmachine en verwerk je deze vragen in de H2’s op je website, met direct daaronder het antwoord op de vraag? Dan heb je precies begrepen wat de AI het liefst ziet. Zelfs wanneer de vraag niet exact overeenkomt, is de kans groot dat jouw antwoord in een featured snipped op Google komt te staan. De AI kijkt namelijk naar de intentie van de vraag en zoekt daar het beste antwoord bij. Is jouw vraagstelling gelijk aan die van de bezoeker in Google, dan weet de AI al snel dat jouw antwoord waarschijnlijk het beste antwoord is.
Is dat alles?
Nee, AI en machine learning zijn een hot topic en dat betekent dat het aantal mogelijkheden alleen maar verder toe zal nemen. Een optie die nu al steeds groter wordt, is de Voice Search, die opnieuw volledig aangestuurd wordt door AI die de intentie van de gesproken zoekopdracht verbindt met het beste antwoord op het internet. Met de huidige ontwikkelingen in auto’s, mobiele telefoons en smart homes zal dit alleen maar groter worden en dat is precies de reden waarom jouw webshop hier nu al op ingericht moet zijn. Ga je niet nu aan de slag, dan kom je achter de feiten aan te lopen. Ga je zelf aan de slag, dan hopen we dat je op elke pagina hebt kunnen vinden wat je moet doen. Je kunt er ook voor kiezen om samen met ons aan de slag te gaan. Wij gaan graag met je aan tafel zitten om te vertellen wat wij voor je kunnen doen. Wij hebben de AI aangestuurde tools die we direct in kunnen zetten zodat je de juiste suggesties hebt voor jouw webshop. Uiteraard kunnen we nog veel meer voor je doen wanneer je wilt. Bel ons eens, zodat we een datum kunnen prikken voor een kop koffie of thee.