EAT en YMYL: 2 afkortingen die je niet mag missen
EAT en YMYL zijn kernbegrippen geworden in de wereld van de SEO. Nou ja, kernafkortingen eerder, en zoals zo vaak gaat het hier weer eens om Engelse begrippen. Waarschijnlijk skip je de meeste vreemde afkortingen, omdat het vaak om rages en modetrends gaat. EAT en YMYL mag je echter niet overslaan. Wanneer je deze twee methodes niet op je website gebruikt, kun je eigenlijk net zo goed stoppen.
Gebruik je EAT en YMYL niet op de plekken waar dit nodig is? Dan lig je binnen een paar maanden uit de zoekresultaten van Google. Vandaar dat ik het vandaag graag met je wil hebben over deze twee ontzettend belangrijke aspecten:
- EAT: Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid (alvast vertaald uit het Engels zodat we het Nederlands kunnen houden hier
- YMYL: Your Money or Your Life (pagina’s die van enorm belang zijn voor de financiële situatie of gezondheid van een bezoeker)
Waarom kun je echt niet zonder EAT en YMYL?
Voordat je ergens induikt, is het handig om te weten waarom het nou zo belangrijk is. Dat vertel ik je graag direct: EAT en YMYL zijn dé twee factoren die Google gebruikt binnen het algoritme om de zoekresultaten op te stellen. Correct inzetten van de twee methodes zorgt er simpelweg voor dat je wél op de eerste pagina komt te staan en daar ook blijft staan. Dat is waarom het voor elke website belangrijk is.
Zonder het toepassen van YMYL-pagina’s en EAT kun je het vergeten. Wellicht sta je nu nog op pagina één, maar dat is een kwestie van tijd wanneer je hier niet mee aan de slag gaat. Wereldwijd zijn bedrijven en websites namelijk al wekenlang (al dan niet maandenlang) bezig met aanpassen.
Dat is direct mijn spoiler alert: dit is geen kwestie van een uurtje per dag aanpassingen doen. Wanneer je hier nog nooit naar gekeken hebt, bestaat het risico dat je straks heel je website opnieuw op wilt zetten om beter te ranken.
EAT: Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness
EAT is een van de meest belangrijke factoren en gaat de komende jaren een steeds grotere rol spelen. Om het heel simpel te stellen: elke idioot kan iets plaatsen op internet en Google wil ervoor zorgen dat die idioten niet meer in de rankings naar voren komen. Het sleutelbegrip bij EAT is hoogkwalitatieve content.
Stop nog niet met lezen, want juist hier gaan ontzettend veel mensen de boot in. Ik kan een complete studie van een maand doen naar de Russisch-Japanse oorlogen en daar een verhaal over schrijven op het internet zonder enige spelfouten en met alle correcte namen. Dat betekent echter niet dat Google dit als kwalitatieve content ziet. Sterker nog, de kans is relatief groot dat Google het als waardeloos aanmerkt, tenzij ik alle elementen van EAT toepas.
Hoe zet je EAT in op een website?
We wisten weinig over het algoritme van Google, al waren er genoeg indicatoren van werkende manieren om websites beter gevonden te laten worden. Maar met EAT en YMYL is dat veranderd. We weten wél waar we op moeten letten. We kunnen inspelen op het algoritme van Google door te doen wat de zoekmachine van ons verlangt. Alvast een makkelijke tip: voeg correcte contactgegevens toe aan de website, waaronder een adres, een naam en een telefoonnummer. Ook is een pagina met klantenservice en een contactformulier een manier om hoger te ranken, omdat Google je als een veel waardevollere pagina ziet dan websites zonder contactgegevens en -mogelijkheden.
Nog een makkelijke tip voor je: werk de website regelmatig bij; het liefst eenmaal per week. Google ‘ziet’ hiermee dat de website actueel is, waarmee de kans groter is dat je correcte informatie geeft. Aanpassen van bestaande pagina’s is ook een manier om een update door te voeren. Let er wel op dat het wel echt een aanpassing moet zijn. Een punt veranderen in een komma telt dus niet.
Nu twee technieken die aanzienlijk meer tijd, geld en/of aandacht kosten; hoogkwalitatieve content op de website én ‘voldoende content’ op de belangrijkste pagina’s.
De twee EAT-technieken voor de belangrijkste webpagina’s
De twee belangrijkste en meest tijdrovende technieken vallen onder één noemer: perfecte content op de belangrijkste pagina’s van je website. Dat kunnen je landingspagina’s zijn, je blog of productpagina’s wanneer je een bescheiden aanbod hebt. Deze pagina’s verdienen ál je aandacht de komende tijd.
Google geeft pagina’s met veel EAT voorrang in de zoekresultaten. Concreet betekent dit dat je aan de slag moet met tekst, afbeeldingen en linkjes. Hierbij is de eerste gouden regel dat je ‘genoeg’ content op de pagina hebt.
Over dit begrip lopen de meningen bijzonder uiteen. Wat is genoeg, wat is te veel en wanneer is het gewoon te weinig? Contentschrijvers houden doorgaans minstens 300 woorden per pagina aan, maar daar doe ik niet aan mee. Daar heb ik een goede reden voor: er is geen vast aantal woorden voor de perfecte content.
Perfecte content geeft alle mogelijke antwoorden op de vraag van de persoon die de zoekopdracht in Google ingevoerd heeft. Wanneer je dat binnen laat komen, zie je dat de content voor ‘de goedkoopste sportschoen onder de € 20’ aanzienlijk minder content zal bevatten dan ‘de ideale motorzaag om berkenhout mee te zagen’.
Wát is nou kwalitatieve content binnen dit kader?
Kwalitatieve content. Wat is dat nou precies? Ik heb hieronder een aantal kernmerken van goede content op een rijtje gezet:
- Goede content beantwoordt altijd de vraag van de bezoeker
- Kwalitatieve content bevat géén taalfouten
- De content moet goed en makkelijk leesbaar zijn
- Bronvermeldingen mogen niet ontbreken bij het noemen van feiten of quoten van andere personen of websites
- De beste content is uniek en geen slap herschreven versie van een andere pagina
- Kwalitatieve content bevat interne links die het leven van de bezoeker makkelijker maken
- Perfecte content gaat samen met een sterk webdesign dat responsive is en dat voorzien is van genoeg knoppen en buttons op de juiste plekken
Kritisch onderzoek doen, nauwkeurig content opstellen en de tijd nemen om het écht scherp te maken voor de bezoeker dus. Maar dat levert direct een probleem op. Dat probleem komt aan de orde wanneer we ook naar YMYL gekeken hebben.
YMYL – lang niet voor alle websites
YMYL is van kritisch belang voor de SEO van je website, maar niet elke website heeft YMYL-pagina’s. Your Money or Your Life staat voor de pagina’s die van groot belang zijn voor de gezondheid of de financiële situatie van de bezoeker. Google kijkt vele malen kritischer naar deze pagina’s, omdat deze een leven kunnen verwoesten. Bijvoorbeeld bij verkeerd hypotheekadvies of een bepaald geneesmiddel dat helemaal niets doet waardoor iemand overlijdt. Zo zien we weer eens dat Google ook een hart heeft.
Heb je een webwinkel of een website waar mensen geld uit kunnen geven? Dan val je ook onder YMYL en moet je aan het werk. Het is in iets mindere mate dan de gezondheidssector en financiële website, maar Google bekijkt jouw website wel kritischer dan pagina’s waar mensen niet direct een betaling kunnen doen.
Hoe ga je aan de slag met YMYL?
Haakte je stiekem al af bij alle eisen die aan EAT gesteld worden? Dan ben ik de persoon die je nog verder komt ontmoedigen. De eisen rond YMYL-pagina’s zijn namelijk nog véél harder. In dit geval wil Google dat alle content geschreven is door experts én dat de content erkend wordt door mensen of websites met autoriteit. Ook moeten alle contactgegevens correct zijn, moet de website regelmatig bijgewerkt worden en is het van enorm belang dat de website geen fouten bevat.
Concreet betekent dit dus dat je alle content op expertniveau neer moet zetten, zonder dat je hierbij het raakvlak met de doelgroep verliest. Dat is een gevoelige balans, want je wilt zowel Google als de bezoeker tevreden houden:
- Te veel aandacht voor Google en te weinig aandacht voor bezoekers: wel bezoekers maar geen conversies
- Te weinig aandacht voor Google en veel aandacht voor klanten: geen verkeer naar de website en dus weinig conversies
Een tip om de balans te vinden: zorg ervoor dat je correcte data plaatst, de juiste namen gebruikt en veel informatie in de teksten stopt waarbij je in de taal van je doelgroep blijft schrijven en duidelijk richting de klant communiceert. Dat is de beste manier om de eisen van Google én de bezoeker te combineren zonder verlies te lijden op de aandachtspunten.
Wat is nou het grote probleem met EAT en YMYL?
Waarschijnlijk voelde je het al aankomen: het grote probleem met EAT en YMYL. Content op expertniveau, zonder fouten, met toegevoegde waarde en met regelmatige updates die echt iets toevoegen aan de content. Weinig kans dat jij daar tijd voor hebt. En nog minder kans dat jouw freelanceschrijver zin heeft om vier keer zoveel research te doen tegen het huidige tarief.
EAT en YMYL zorgt voor problemen en niet alleen binnen jouw bedrijf. Er zijn veel schrijvers die aan het werk zijn op dit moment; met de coronacrisis is het aantal schrijvers alleen maar toegenomen. Dat betekent echter niet dat de kwaliteit van de content ook vooruitgegaan is. En het betekent al helemaal niet dat al deze schrijvers zich verdiepen in SEO.
Laten we samen naar een oplossing zoeken. Het probleem is dat jij de tijd niet hebt om de content zelf op te zetten. Maar jij hebt wél de expertise. De schrijver die je op dit moment hebt, heeft waarschijnlijk wél de tijd om de content op te zetten, maar heeft de kennis niet in huis. En een zoektochtje op het internet levert nooit de resultaten op die jij wilt hebben met de eisen rond EAT en YMYL in je hoofd nu.
Wat nou als jij jouw copywriter voorziet van de informatie die jij hebt? Neem een avond vrij en pak een laptop erbij om je kennis te delen. Op die manier heeft de copywriter veel meer informatie om mee te werken, waarmee het schrijven van de juiste pagina’s aanzienlijk makkelijker wordt.
Is je copywriter niet bereid om hieraan mee te werken? Dan is het tijd om een andere schrijver te zoeken.
Backlinks vormen een enorm grote factor bij EAT en YMYL
Ik geef je graag een extra advies mee, een punt dat vaak gemist wordt. Autoriteit kun je niet zelf creëren op een pagina. Je kunt het wel iets stimuleren door experts aan het woord te laten of jezelf op te werken als een autoriteit op een bepaald gebied, maar er is een veel makkelijkere manier om betrouwbaarheid en autoriteit naar een pagina te brengen. Backlinks.
Hierbij is het van enorm belang dat je goed oplet. Lukraak linkjes laten plaatsen op waardeloze websites doet namelijk afbreuk aan je linkprofiel. Dit zorgt voor een lagere autoriteit. Je moet ervoor zorgen dat er linkjes op websites komen te staan die op dit moment al autoriteit genieten. Zoals Wikipedia (niet makkelijk, wel de moeite waard), of leidende websites in jouw branche. Niet je concurrenten, maar websites met zeer brede, actuele en informatieve waarde.
Heeft je concurrent al een link op die website? Ga niet bij de pakken neer zitten, want dit is juist een enorme kans. Wanneer jij een beter artikel indient dat beter voldoet aan de eisen van EAT (en eventueel YMYL), dan hecht Google meer waarde aan jouw link.
Is dit allemaal nieuw voor SEO-strategieën?
Geenzins, EAT en YMYL zijn al jaren actief en al in 2018 zijn wij begonnen met de optimalisatie van websites aan de hand van de nieuwe eisen. De laatste maanden heb ik echter keer op keer gezien dat mensen de richtlijnen vergeten zijn of nooit meegekregen hebben. Vandaar dat ik er op deze pagina wat extra aandacht voor wilde maken, omdat dit van enorm belang is voor jouw website.
Heb je hulp nodig bij het implementeren van EAT of YMYL of heb je specifieke vragen waarmee ik je mee kan helpen? Bel dan naar 088 0666 076 en vraag naar Ergun.
Ook interessant
Pagina’s zonder bezoekers verwijderen voor SEO? Niet doen!
Pagina’s zonder bezoekers; dood gewicht of een gouden kans? Pagina’s zonder bezoekers zijn precies wat je niet wilt op je website. Het neemt ruimte in beslag, zonder dat het iets bijdraagt aan jouw...