Bloggen: Duidelijk onderwerp
Je ziet direct waar de blog over gaat en de inhoud wijkt daar niet van af. Geen uitwijdingen of zijpaden. In een paar minuten ben je goed geïnformeerd en ook weer wat kennis rijker.
Niet te lang
Naar een blog ga je meestal niet direct op zoek. Je komt ze vaak tegen als je een trefwoord intypt. Even snel wat lezen tussendoor lukt niet als je verhaal te lang is. Meer dan 500 woorden is niet verstandig. Deze blog is 342 woorden.
Niet te zakelijk
Prettig als een blog je het gevoel geeft dat een goede kennis je iets verteld. Even een kort verhaaltje dat iemand met je wil delen. Reacties worden vaak erg op prijs gesteld. Uiteraard hoeft dit ook niet in een zakelijke sfeer.
Linkjes
Om alles kort en overzichtelijk te houden kun je linkjes plaatsen. Bijvoorbeeld als er begrippen zijn waar iemand misschien wat meer uitleg over wil. De bezoeker kan zo zelf bepalen of hij of zij extra informatie over dat onderwerp wil lezen.
Afbeelding
Een foto of een illustratie maakt de blog meteen een stuk aantrekkelijker. Teksten zonder afbeeldingen worden minder snel gelezen. Het oog wil ook wat.
Lijstje
Heb je veel punten aan te halen, dan is een lijstje van opsommingen wel zo praktisch. Zowel voor jezelf als voor de lezer.
Titel en tussenkopjes
Hou de titel kort en duidelijk. Een titel die de aandacht vraagt is natuurlijk erg mooi, maar zorg dan wel dat de inhoud de belofte waar maakt. ‘Van bloggen krijg je nachtmerries’, zou aardig wat lezers opleveren, maar hou de titel liever zo, dat hij de lading dekt. Tussenkopjes houden het lezen prettig. Een lange brij aan tekst nodigt niet uit.
Ook interessant
Microcontent
Microcontent; oftewel veel zeggen met weinig woorden. Meestal gebruikt als vooraankondiging voor de rest van de tekst, met als doel ergens op te klikken om verder te lezen. Microcontent Je vindt het vaak...