Geld verdienen met bloggen
Geld verdienen met bloggen? Ik kreeg het in enkele maanden voor elkaar!
Hier lees je mijn verhaal!
Twee jaar geleden startte ik ‘gewoon omdat ik het leuk vond’ met bloggen. Ik houd van schrijven en wilde graag teksten maken over de dingen die ik dagelijks meemaakte. Daarbij wilde ik vooral mijn eigen zoektocht naar geluk bijhouden en erachter zien te komen wat mij nou écht gelukkig maakt in het leven.
Gewoon een beetje posten
Ik had zoveel plezier in het bloggen dat ik naast mijn fulltime baan elke dag een bericht plaatste op mijn blog. Ik had het blog echt voor mezelf, om mijn vooruitgang in het leven bij te houden en om de mooie dingen die ik had meegemaakt altijd terug te kunnen lezen.
De eerste reactie
Nadat ik een aantal maanden bezig was met bloggen, kreeg ik opeens een reactie op één van mijn posts. In deze reactie stond: ‘lieve Vera, wat een fantastische blog heb je! Ik lees al een paar weken mee en heb erg veel aan je berichten.’ Ik wist niet wat ik zag! Het was nooit de bedoeling om mijn blogartikelen echt voor anderen te schrijven, waardoor deze reactie dan ook als een donderslag bij heldere hemel kwam. Maar stiekem vond ik het natuurlijk wel heel leuk!
Bezoekersaantallen? Ik had geen idee!
De maanden daarop kreeg ik steeds meer reacties van verschillende mensen op mijn posts. Hierdoor begon ik me af te vragen hoeveel lezers ik eigenlijk had. Daarom meldde ik mijn blog aan bij Google Analytics, een website waarmee je inzage krijgt in de bezoekersaantallen. En wat bleek? De teller bleek op een gemiddelde van 10.000 bezoekers per maand te staan! Blijkbaar vonden mensen mijn schrijfsels de moeite waard om te lezen!
Geld verdienen met mijn blog
Natuurlijk waren mijn bezoekersaantallen nog niet gelijk aan die van de ‘échte’ grote blogs, maar door het korte tijdsbestek waarin ik aan dit aantal was gekomen, zou de kans groot zijn dat mijn blog zou blijven groeien. Ik ben me vervolgens meer gaan verdiepen in de mogelijkheden van het hebben van een blog en kwam erachter dat je met een blog met hoge bezoekersaantallen geld kon verdienen. Toen ik mij aanmeldde bij een mediabureau is het balletje pas echt gaan rollen. Dat balletje rolde zelfs zo goed dat ik inmiddels genoeg verdien om te leven van mijn blog!
10 tips voor een goed scorende blog
Bloggen: Even snel wat opzoeken op internet en voor je het weet blijf je hangen in een interessant stukje over een archeologische vondst in je woonplaats. Je bent in een blog beland van een bedrijf dat aan bodemsanering doet. Vlot geschreven en informatief ook. De foto toont een aantal potscherven en wat munten. Bij elkaar een mooi voorbeeld van een goede blog.
Bloggen: Duidelijk onderwerp
Je ziet direct waar de blog over gaat en de inhoud wijkt daar niet van af. Geen uitwijdingen of zijpaden. In een paar minuten ben je goed geïnformeerd en ook weer wat kennis rijker.
Niet te lang
Naar een blog ga je meestal niet direct op zoek. Je komt ze vaak tegen als je een trefwoord intypt. Even snel wat lezen tussendoor lukt niet als je verhaal te lang is. Meer dan 500 woorden is niet verstandig. Deze blog is 342 woorden.
Niet te zakelijk
Prettig als een blog je het gevoel geeft dat een goede kennis je iets verteld. Even een kort verhaaltje dat iemand met je wil delen. Reacties worden vaak erg op prijs gesteld. Uiteraard hoeft dit ook niet in een zakelijke sfeer.
Linkjes
Om alles kort en overzichtelijk te houden kun je linkjes plaatsen. Bijvoorbeeld als er begrippen zijn waar iemand misschien wat meer uitleg over wil. De bezoeker kan zo zelf bepalen of hij of zij extra informatie over dat onderwerp wil lezen.
Afbeelding
Een foto of een illustratie maakt de blog meteen een stuk aantrekkelijker. Teksten zonder afbeeldingen worden minder snel gelezen. Het oog wil ook wat.
Lijstje
Heb je veel punten aan te halen, dan is een lijstje van opsommingen wel zo praktisch. Zowel voor jezelf als voor de lezer.
Titel en tussenkopjes
Hou de titel kort en duidelijk. Een titel die de aandacht vraagt is natuurlijk erg mooi, maar zorg dan wel dat de inhoud de belofte waar maakt. ‘Van bloggen krijg je nachtmerries’, zou aardig wat lezers opleveren, maar hou de titel liever zo, dat hij de lading dekt. Tussenkopjes houden het lezen prettig. Een lange brij aan tekst nodigt niet uit.
Bloggen
Bloggen: Even snel wat opzoeken op internet en voor je het weet blijf je hangen in een interessant stukje over een archeologische vondst in je woonplaats. Je bent in een blog beland van een bedrijf dat aan bodemsanering doet. Vlot geschreven en informatief ook. De foto toont een aantal potscherven en wat munten. Bij elkaar een mooi voorbeeld van een goede blog.
Bloggen: Duidelijk onderwerp
Je ziet direct waar de blog over gaat en de inhoud wijkt daar niet van af. Geen uitwijdingen of zijpaden. In een paar minuten ben je goed geïnformeerd en ook weer wat kennis rijker.
Niet te lang
Naar een blog ga je meestal niet direct op zoek. Je komt ze vaak tegen als je een trefwoord intypt. Even snel wat lezen tussendoor lukt niet als je verhaal te lang is. Meer dan 500 woorden is niet verstandig. Deze blog is 342 woorden.
Niet te zakelijk
Prettig als een blog je het gevoel geeft dat een goede kennis je iets verteld. Even een kort verhaaltje dat iemand met je wil delen. Reacties worden vaak erg op prijs gesteld. Uiteraard hoeft dit ook niet in een zakelijke sfeer.
Linkjes
Om alles kort en overzichtelijk te houden kun je linkjes plaatsen. Bijvoorbeeld als er begrippen zijn waar iemand misschien wat meer uitleg over wil. De bezoeker kan zo zelf bepalen of hij of zij extra informatie over dat onderwerp wil lezen.
Afbeelding
Een foto of een illustratie maakt de blog meteen een stuk aantrekkelijker. Teksten zonder afbeeldingen worden minder snel gelezen. Het oog wil ook wat.
Lijstje
Heb je veel punten aan te halen, dan is een lijstje van opsommingen wel zo praktisch. Zowel voor jezelf als voor de lezer.
Titel en tussenkopjes
Hou de titel kort en duidelijk. Een titel die de aandacht vraagt is natuurlijk erg mooi, maar zorg dan wel dat de inhoud de belofte waar maakt. ‘Van bloggen krijg je nachtmerries’, zou aardig wat lezers opleveren, maar hou de titel liever zo, dat hij de lading dekt. Tussenkopjes houden het lezen prettig. Een lange brij aan tekst nodigt niet uit.
SEO wat is het en wat doet het?
SEO (zoekmachine optimalisatie, in het Nederlands) is een manier om aandacht te krijgen voor je website. Een hoge positie voor een populair zoekwoord in Google kan je duizenden bezoekers per maand opleveren.
Probleem oplossen
Zoekers zoeken op Internet omdat ze een probleem of een behoefte hebben. Ze willen zo snel mogelijk een helder en duidelijk antwoord. SEO is het afstemmen van je website en je teksten op deze zoekers. Als je hoog in Google wilt komen, moet je een pagina maken die het probleem oplost. Maar dat is niet zo eenvoudig…
Nieuwe bezoekers
Bij het maken van een goede webpagina komt veel kijken. Een voorbeeld: je schrijft een blog en je deelt dit op social media. Het wordt dan misschien een paar honderd keer gelezen. Combineer je dit met SEO, dan krijg je er elke maand tientallen extra bezoekers bij vanuit de zoekmachine. Als je dit vermenigvuldigt met een paar jaar en tientallen geoptimaliseerde blogjes, dan levert dat heel wat nieuwe bezoekers (en potentiele klanten) op!
Titel
De titel van je blog – maar ook de rest van de webtekst – is heel belangrijk bij SEO. Kijk voordat je een titel boven je tekst zet, eerst eens op de zoekwoordplanner van Google. Hier kun je goed zien hoe mensen zoeken. Je kunt ook zien hoeveel mensen zoeken naar specifieke woorden of combinaties van woorden.
Herschrijven
Met deze informatie in je achterhoofd verzin je een titel. Daarnaast kun je de tekst ook nog wat herschrijven, zodat het aansluit op de zoekopdracht. Het is belangrijk dat de zoeker – en de zoekmachine – aan de titel en de inleiding kunnen zien waar je blog of webtekst over gaat. Op deze manier sluiten vraag en aanbod goed op elkaar aan. Gevolg: de zoekmachine deelt jouw pagina in bij die zoekresultaten!
Hulp nodig?
SEO is echter meer dan alleen het afstemmen van jouw aanbod op de vraag in woorden. Het gaat er om dat de hele zoekervaring zo optimaal mogelijk is. Heb je hier hulp bij nodig? Optima Media helpt je graag!
Waaraan moet een goede foto voldoen?
Waaraan moet een goede foto voldoen?
Een goede foto : Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Een mooie uitspraak, maar werkt het ook zo in de praktijk? Onze hersens verwerken per dag misschien wel een miljoen beelden. Van veel daarvan zijn we ons gelukkig niet bewust. Ons brein maakt duidelijk keuzes. Iemand die met honger door de stad loopt, ziet andere beelden dan iemand die achter het stuur zit op weg naar zijn werk. Op een Smartphone, televisie of computer werkt dat net zo. We zien alleen echt goed wat belangrijk voor ons is.
Een foto moet opvallen
Dit lijkt nogal voor de hand liggend, maar concurreren met al die andere beelden kost tijd en aandacht. Laat het onderwerp duidelijk de hoofdrol spelen en kijk goed of er niet te veel afleidende factoren zijn. Wil je bijvoorbeeld een nieuw model fiets onder de aandacht brengen, laat dan alles weg wat niets met het plezier van fietsen te maken heeft.
Een geloofwaardig beeld
Een vriend stuurt je een appje met een foto uit een zonnig vakantieoord. Hij ziet er blij uit, maar achter hem staan wat vage figuren en naast een overvolle prullenbak staat een doos met afval. Het strand ligt ook wel erg vol met vakantiegangers. Gek genoeg valt dat je helemaal niet op. ’Het is hier geweldig!’ lees je en je gelooft hem direct. Je ziet je vriend genieten daar, maar zou iemand op een vakantiesite dezelfde foto tegenkomen, dan was hij na een muisklik direct vertrokken.
Een ja of een nee
Op basis van een eerste indruk bedenken mensen zich in een fractie van een seconde of ze voor of tegen iets zijn. Mooie stoel, simpele telefoon, interessante man, saai huis… een mening is snel gevormd en daarna maar moeilijk terug te draaien. Een amateuristische foto van van een gerecht uit een prima restaurant houdt bezoekers op een afstand en bij een professionele foto loopt het water je uit de mond.
Wat is het nut van klantrecensies
Nut van klantrecensies: Uit onderzoek blijkt dat 80 procent van bezoekers van websites klantrecensies laten meewegen in hun beslissing tot aankoop/aanschaf. Als een dienst of product meerdere malen positief is beoordeeld, gaat men er van uit dat het aangebodene inderdaad goed is. Het blijkt dat consumenten deze informatie betrouwbaarder vinden dan informatie die vanuit het bedrijf zelf wordt gegeven. De reden: klanten hebben geen voordeel bij de verkoop van de producten en geven dus objectieve informatie.
Nut recensies
Steeds meer bedrijven zien het nut van klantrecensies. Je kunt ze zelfs meerdere malen gebruiken en dat is gunstig. Je kunt ze bijvoorbeeld op je website plaatsen, maar ook op social media. Productreviews worden ook op vergelijkingssites gezet. Klanten krijgen hiermee waardevolle en interessante informatie.
Belangrijk
Recensies zijn heel belangrijk omdat klanten vaak meer weten dan experts. Het helpt andere klanten een goede afweging te maken in het aankoopproces of het afnemen van een dienst. Producten mét recensies worden eerder gekocht dan producten zonder, zo blijkt. Het is daarom belangrijk klanten na aankoop van een artikel of dienst een review te laten schrijven. Je kunt daar dan bijvoorbeeld een leuke actie aan koppelen, zoals een korting of cadeaubon voor de moeite.
Betrouwbaar
Het is belangrijk dat de recensies goed onderbouwd worden en betrouwbaar zijn. Als je valse reviews op je website plaatst, kan het vertrouwen juist worden beschadigd. Het plaatsen van klantrecensies is ook belangrijk voor de zoekmachineoptimalisatie (SEO) omdat een website met reviews meer zoekwoorden (content) genereert. En een betere zoekmachineoptimalisatie kan leiden tot meer traffic.
Een paar tips:
- Plaats een klantrecensie pas na een strenge beoordeling.
- Een review moet goede argumenten bevatten.
- In een recensie mag geen grof taalgebruik worden gebruikt.
- Een review moet gebaseerd zijn op daadwerkelijke gebruikerservaring.
- Een review mag geen commerciële links bevatten.