Gastblog: 5 gouden regels om rekening mee te houden
De 5 gouden regels wanneer je een gastblog schrijft
Het schrijven van een gastblog is iets dat ontzettend veel met SEO te maken heeft. Het is een sterke toevoeging aan je arsenaal van mogelijkheden om de status van je website te versterken. En toch gaat het op dit punt bijna altijd verkeerd. Sterker nog, er zijn veel gastblogs die juist schade toebrengen aan je website. Of je volledige bedrijf wanneer je het echt bont maakt.
Gastblogs zijn teksten waar net even iets meer bij komt kijken. Zeker omdat je iemand anders moet overtuigen tot het plaatsen van een artikel op zijn of haar website. Natuurlijk kun je bij kwalitatief matige websites makkelijk een voet tussen de deur krijgen, maar wanneer je op websites wilt plaatsen met aanzienlijk meer status, dan wordt het verhaal compleet anders.
Als ervaren gastblogschrijver deel ik graag mijn kennis met je. Uit mijn eigen ervaringen heb ik een lijst opgesteld met 5 gouden regels wanneer je een gastblog gaat schrijven. Houd je rekening met alle 5 de regels voor een gastblog, dan is de kans bijzonder groot dat dit een succesvolle toevoeging wordt op jouw SEO. Maar ik waarschuw je alvast; een gastblog schrijven doe je niet in een kwartiertje.
Beginnen bij het begin: waarom schrijf je een gastblog?
Gastblogs. Het zijn en blijven aparte teksten. Het is een artikel dat je schrijft (of laat schrijven), dat vervolgens op een andere website geplaatst wordt. De truc is natuurlijk dat er een link in het artikel komt te staan naar jouw website. Dát is een belangrijk punt, want daar liggen de voordelen van gastblogs.
Je schrijft een gastblog om verschillende redenen. De sleutelfactoren zijn:
- De backlink verhoogt de ranking van jouw website
- Je trekt directe bezoekers aan die via de link naar jouw website komen
Het is dus duidelijk tweedelig. Enerzijds wil je hoger in de zoekresultaten komen te staan met je eigen website. Maar plaats je een gastblog op een website met veel bezoekers, dan resulteert dit ook in direct verkeer. Bezoekers dus, en daar kun je met een sterke website direct klanten van maken.
Deze twee belangrijke assets worden alleen mogelijk wanneer je de gastblog op de juiste manier opzet en de aandacht op de juiste factoren legt. Daarom duiken we direct de 5 gouden regels voor een gastblog in.
Regel 1: stuur geen onzin naar de website-eigenaar
Heb je contact gehad met een website-eigenaar en heeft deze aangegeven dat een gastblog welkom is? Verdiep je dan in de materie. Bekijk de website waar je wilt laten plaatsen en doe je research voordat je begint met schrijven. De reden hierachter is duidelijk: je wilt kwaliteit aanleveren.
Je wilt niet weten hoe vaak website-eigenaren troep in hun mail krijgen. Extreem algemene artikelen die eigenlijk nergens om gaan en waarbij alleen aandacht besteed is aan het maken van een linkje. Of teksten die vol met spelfouten zitten, of die tekstueel niet steekhoudend zijn.
Dat wil je niet. Je wilt niet te horen krijgen dat de gastblog niet geplaatst kan worden omdat het nergens over gaat, te slecht is of geen enkele toevoeging is voor de website zelf. Ten eerste omdat alle moeite dan voor niets geweest is (ook al heb je er geen moeite ingestoken eigenlijk). Ten tweede omdat de website-eigenaar je zeer waarschijnlijk geen tweede kans gunt. En terecht overigens.
Regel 2: het moet relevant zijn voor de website waar de gastblog geplaatst wordt
Dit is een punt waar het ook te vaak verkeerd gaat. Ik snap heel goed dat jij graag een tekst wilt plaatsen over de nieuwste auto die jij op je website hebt geplaatst, die zo ontzettend aantrekkelijk is. Maar op een website over duurzaamheid moet de nadruk liggen op… duurzaamheid.
Verdiep je daarom in de website waar je wilt plaatsen. Wat is het onderwerp, wat zijn de categorieën? Aan de hand daarvan schets je een profiel van de website waar de gastblog op moet komen te staan. En dan begint het kraken van de grijze massa tussen de oren.
Jij moet ervoor zorgen dat jouw gastblog perfect past bij het onderwerp van de website. Dat zorgt ervoor dat de lezers geen discrepantie zien op hun favoriete website. Het zorgt er ook voor dat de website-eigenaar de tekst graag plaatst en in de toekomst ook mogelijkheden zal bieden. Maar het zorgt er vooral voor dat je een goede gastblog aan kunt leveren.
Regel 3: er moet een duidelijk verband zijn met het onderwerp van jouw website
Past de gastblog perfect bij de website waar de tekst geplaatst moet worden? Dan heb je de helft gewonnen. Letterlijk de helft, want er is nog een gouden regel. Om de gastblog echt te laten werken voor de ranking van jouw website en het directe verkeer, moet het onderwerp namelijk ook naadloos aansluiten op het onderwerp van jouw website.
En dat is een punt dat de beginnende gastblogschrijvers per definitie missen. Het verstoppen van een woordje in de tekst dat wel te maken heeft met jouw website en daar een link op plakken, dat werkt niet. Waarom niet:
- Google ziet geen verband tussen de inhoud van de tekst en de link die je plaatst naar je eigen website
- De bezoeker die op de link klikt, heeft naar alle waarschijnlijkheid geen enkele interesse in jouw website of heeft geen idee waar hij of zij terecht gekomen is
Ik krijg dagelijks verzoeken van bedrijven die dit gedeelte compleet gemist hebben. Beddenspecialisten die gastblogs willen laten schrijven voor een website over scholengemeenschappen. Schoonheidssalons die gastblogs willen hebben op websites voor ‘stoere mannen’. Ja, je kunt vast wel ergens een zinnetje verzinnen om een link te verstoppen, maar dit werkt nooit optimaal.
Kun je de tweede en derde regel niet met elkaar combineren? Dan heb je een verkeerde website gevonden om een gastblog te schrijven helaas.
Regel 4: de eisen aan het gebruik van ankers
Kun je de tweede en derde regel wel combineren, dan heb je waarschijnlijk geen enkel probleem met deze vierde regel. Je kunt niet zomaar ergens een link dumpen en ervanuit gaan dat het zo goed is. Er zijn eisen aan het gebruik van ankers. En best veel ook eigenlijk. Laat ik ze even op een rijtje zetten voor je:
- De link moet natuurlijk overkomen voor de lezer
- Het anker moet relevante zoekwoorden bevatten voor jouw website
- De link mag niet gesponsord zijn of aangemerkt zijn als reclame
Natuurlijke links
Een natuurlijke link, hoe ziet dat er precies uit? Allereerst is het een logische opeenvolging van woorden, dus geen krom taalgebruik om zoekwoorden te gebruiken voor een link. Dat soort spam is pre-2019 en kunnen we als professionals beter vergeten voor de rest van ons leven.
Daarnaast is een natuurlijke link niet herkenbaar als sleutellink in het artikel. En dat is even lastig, tenzij je goed oplet op je aanpak. Zorg ervoor dat alle links in het artikel een gelijk aantal woorden hebben als anker. Gebruik je een nieuwswebsite als bron en link je hiernaar, gebruik dan hetzelfde aantal woorden in het anker als dat je gebruikt voor de link naar je eigen website. Hebben alle linkjes 2-4 woorden als anker, dan komt dit direct veel natuurlijker over.
Relevante zoekwoorden
Binnen linkbuilding heb je een bepaald aantal zoekwoorden dat je wilt gebruiken om je website beter te laten ranken. Dat kan een product zijn, een dienst, de naam van je bedrijf, de sector waarin jij je bevindt, en ga zo maar door.
Deze sleutelbegrippen gebruik je altijd binnen het anker. Op die manier heeft het namelijk toegevoegde waarde voor Google. Omring je het anker ook nog eens met relevante andere zoektermen, dan vergroot je het voordeel ook nog eens.
Sponsoring of reclame
Google gaat vooral af op natuurlijke links. Een natuurlijke, organische link, is het allermeeste waard voor de ranking van jouw website. Staat rond de link dat het een sponsorlink is of dat het reclame is voor een andere website? Dan is de link volledig ondergeschikt voor Google en kun je het eigenlijk net zo goed niet plaatsen. Tenzij het een website met veel bezoekers is en je vooral direct verkeer aan wilt trekken via de link natuurlijk.
Het laatste is overigens wel lastig. De consument herkent reclame redelijk snel en zal niet op de link klikken wanneer hij of zij weet dat het reclame is.
Regel 5: het moet kwalitatief zijn én iets toevoegen
De vijfde regel is misschien wel de belangrijkste regel die er is. Vooral omdat deze vaak overgeslagen of vergeten wordt. Je kunt je gastblog compleet foutloos opzetten, met de juiste ankers en relevantie – en toch de plank volledig misslaan. Hoe is dat mogelijk?
Eigenlijk is het redelijk simpel. Wanneer je te weinig tijd besteed aan je research, kan het namelijk zeer makkelijk verkeerd gaan. Bijvoorbeeld door een gastblog te schrijven over een onderwerp dat al behandeld is op de website zelf. Of een stuk te schrijven over iets waar heel veel gastblogs over zijn, met hogere kwaliteit dan jouw gastblog. Of door te schrijven over een stuk dat compleet geen toegevoegde waarde heeft, bijvoorbeeld over een trend die al voorbij is en waar niemand nog naar zoekt.
Toegegeven, het is lastig om uniek te blijven, de aandacht te houden op kwaliteit en tegelijkertijd toegevoegde waarde te creëren voor de website zelf. Maar wanneer je op alle punten scoort, dan heb je wel direct goud in handen.
Een slechte gastblog versus een goede gastblog
Je hebt inmiddels ongetwijfeld door dat er veel manieren zijn om een belachelijk slechte gastblog te schrijven én een aantal technieken om de kwaliteit zo hoog mogelijk te krijgen. Maar wat is nou het grote verschil onder de streep?
Een slechte gastblog:
- Brengt een negatief gevolg voor de ranking van je website
- Vermoeit en irriteert de bezoeker, waardoor je imago verslechtert
- Wordt niet gelezen of niet geplaatst, waarmee het compleet vergooide moeite is
- Geeft je geen enkele eer van je werk
Een goede gastblog:
- Zorgt voor een hogere positie van jouw website in de zoekmachine
- Brengt direct verkeer naar jouw website
- Verblijdt de bezoekers en de website-eigenaar, waarmee je mogelijkheden schept voor de toekomst
- Is iets waar je trots op kunt zijn en gaat direct voor je aan het werk
Hoe krijg je dit allemaal voor elkaar?
Er zijn drie elementen die van groot belang zijn wanneer je hiermee aan het werk wilt. Dat kun je overigens volledig zelf. De punten zijn tijd, research en contact. Reken gerust op een volle twee uur werk, zeker wanneer je goed research wilt doen om een kwalitatief stuk neer te zetten. En contact? Daarmee bedoel ik contact met de website-eigenaar.
Deze weet namelijk heel goed waar de mensen op de website naar zoeken, welke content al geschreven is en wat hij graag nog zou willen plaatsen, maar zelf nog niet heeft kunnen schrijven. Op die manier creëer je een open deur. Inclusief rode loper. En een kopje koffie dat alvast voor je klaarstaat.
Nou, laat die gastblogs dan maar zitten…
Veel klanten en bedrijven die ik spreek over het schrijven van artikelen voor backlinking, oftewel gastblogs in het Nederlands, zien in dat er meer werk in zit dan zij dachten. Het probleem hiermee is dat een enkele gastblog eigenlijk relatief weinig voor je website doet. Elke twee weken of vier weken een nieuwe gastblog plaatsen is de beste manier om het momentum lekker op gang te houden. Maar heb jij wel de tijd om elke keer weer achter een leeg vel papier te gaan zitten om iets geweldigs neer te zetten?
Kleine kans. En de kans is nog kleiner dat je iemand in de onderneming hebt die dit wel kan (zo wel, stuur ze dan vooral dit artikel door zodat ze direct weten waar ze op moeten letten!). Heb je niemand die dit voor je kan doen en wil je écht werk maken van gastblogs? Neem dan contact met Extenseo op. Je kunt Matthy direct bereiken op 088 06 66 176. Zij kijkt wat de beste aanpak is en legt het werk vervolgens bij mij neer, zodat ik direct aan de slag kan met je gastblogs! Uiteraard zoeken wij graag relevante en goede websites waar we kunnen plaatsen, dat bespaart jou weer tijd.
En als ik het wel zelf wil doen?
Aan de hand van mijn verhaal heb je een goed idee waar je op moet letten wanneer je aan de slag wilt gaan met gastblogs, het opzetten van links en ijzersterke content. Wat vooral belangrijk is, zet ik graag nog een keer voor je onder elkaar:
- Kwaliteit en toegevoegde waarde voor de website waar geplaatst wordt
- Relevantie met jouw website plus relevante zoekwoorden in het anker
- Unieke content waar de lezer echt iets aan heeft
- Foutloze content die de website-eigenaar direct kan plaatsen
Dit zorgt voor een betere ranking in de zoekmachine. Het zorgt ook voor direct verkeer wanneer je plaatst op de betere websites waar dagelijks honderden of duizenden bezoekers komen. Kun jij al inschatten wat het betekent voor jouw bezoekersaantallen wanneer jouw gastblog bij de meest gelezen artikelen op de website komt te staan?
Aan de slag dus!
De SEO trends voor Google in 2020
Wat is nu echt belangrijk in 2020? De eerste maand van het nieuwe jaar zit er bijna op. Goede voornemens zijn alweer een beetje afgezakt, maar op het gebied van SEO kun je nog een hoop winnen! SEO blijft namelijk altijd op volle toeren draaien, dus ook nu is het dé kans om deze tips meteen toe te passen.
In 2019 heeft Google het algoritme vaker dan ooit aangepast. We zagen bijvoorbeeld regelmatig grote bewegingen in de SERP’s (zoekmachine resultaat pagina). Aangezien de ranking factoren van de zoekmachine niet transparant zijn, is het voor ons van cruciaal belang om meer te testen en zo het algoritme van Google opnieuw proberen te begrijpen. Daarbij kijken we welke SEO-trends belangrijk zijn in 2020. In dit artikel hebben de vijf belangrijkste voor je op een rijtje gezet.
1. Voice Search zoekopdrachten
Bij het rangschikken van websites moet je Google de juiste signalen geven. Je website moet echter niet alleen geoptimaliseerd worden voor de zoekmachine, maar ook voor de eindgebruikers, jouw klanten dus!
Google richt zich, net als jij, op de eindgebruiker. Miljoenen mensen maken al gebruik van Voice assistant in het dagelijks leven. Denk maar eens aan Siri van Apple, Alexa van Amazon, en de naamloze assistent van Google. Deze assistenten zijn steeds meer beschikbaar op slimme apparaten, zoals de bekende Sonos speakers.
Voice Assistant Search zal een van de populairste onderwerpen zijn in 2020. Bij Voice Search worden zoekopdrachten ingesproken in plaats van uitgetypt. Hierdoor worden zoekopdrachten langer en ingewikkelder. Iedereen die content creëert, moet zich ervan bewust zijn dat de vernieuwde content ook schaalbare zinnen bevat, zodat Google ingesproken zoekopdrachten begrijpt en kan verwijzen naar jouw website.
Google begrijpt taal en synoniemen vandaag de dag vrij goed, dus door zinnen in plaats van trefwoorden op te nemen, geef je Google meer relevante informatie om mee te werken. Maar hoe krijgt de Voice Assistant deze informatie? In het geval van Google wordt het bijvoorbeeld gevoed met featured snippets (aanbevolen resultaten) van de zoekopdracht. Een featured snippet is een gemarkeerd resultaat dat boven de klassieke zoekresultaten wordt weergegeven en een vraag op een indrukwekkende manier beantwoord. Maar hoe krijg je een featured snippet? De manier om een goede kans te krijgen, is om tabellen en opsommingstekens op je pagina te gebruiken Zo kan Google ze gemakkelijk lezen en in een aanbevolen resultaat weergeven. Dat betekent niet automatisch dat je er ook één krijgt, maar het is wel de manier om ervoor in aanmerking te komen.
Zorg daarnaast ook dat je inhoud verstrekt die mensen interessant vinden. Uiteindelijk gaat het allemaal om informatie en het beantwoorden van de vraag die een gebruiker zou kunnen hebben.
2. Mobile First en rich snippets
Ja, je leest het goed nog meer snippets. Er zijn niet alleen aanbevolen resultaten die een rol spelen in SEO, maar ook rich snippets. Dit noemen we kleine resultaten van de website-inhoud die op de SERP’s verschijnen. Rich snippets zijn niet alleen relevant voor spraakassistenten, maar ook waardevol voor mensen op mobiele telefoons. Met slechts enkele klikken kan belangrijke informatie – zoals openingstijden of contactgegevens – worden weergegeven op kleinere apparaten. Rich snippets is waarschijnlijk geen directe rangschikking factor, maar een onderdeel van mobiele optimalisatie dat belangrijk is voor SEO.
Rich snippets bieden immers niet alleen informatie, maar zorgen er ook voor dat je vermelding meer opvalt en dus meer klikken kan opleveren. Je website optimaliseren voor mobiele apparaten is al jaren een must, maar sinds 2018 is het zelfs mobile first. In andere woorden: je website wordt geïndexeerd op basis van de mobiele weergave. Als je website daar nog niet voor is geoptimaliseerd, dan moet je dat op korte termijn wel doen.
Google heeft mobiele prestaties tot een ranking factor gemaakt en zet niet eens in op een trend, maar volgt een ontwikkeling: al 2-3 jaar heeft mobiel verkeer het desktop verkeer ingehaald. Mobile First blijft ook een belangrijke SEO trend in 2020 en staat daarom in ons lijstje.
3. Gebruikerservaring en prestaties
Hoe zorg je ervoor dat gebruikers genieten van hun online surfgedrag? Hoe verleid je mensen tot het afstaan van gegevens of het plaatsen van een bestelling? En hoe worden de pagina’s uiteindelijk interessant voor zoekmachines? Door een goede gebruikerservaring.
Gebruikerservaring is een belangrijk onderwerp dat nog veel verder gaat dan wat wij hieronder gaan bespreken. Zoekmachines nemen ongetwijfeld een centraal aspect van de gebruikerservaring op in hun ranking, zoals bijvoorbeeld de laadsnelheid van je website. Trage websites zijn een grote ergernis! Vanuit SEO-oogpunt is het daarom ook van essentieel belang om in 2020 websites te bouwen die technisch volwassen zijn en snel leveren, ook al worden snellere verbindingen – denk aan glasvezelverbindingen of het toekomstige mobiele 5G-netwerk – steeds normaler. Bovendien heeft een snelle website, waarop je gemakkelijk kunt navigeren en gebruikersvriendelijke content kunt vinden, positieve invloed op de gebruikersstatistieken
Zijn de statistieken positief? Dan zal dit positieve gevolgen hebben voor de ranking van je website.
4. Kunstmatige Intelligentie en RankBrain
We leven in een tijdperk dat computers zichzelf dingen kunnen leren, ook wel kunstmatige intelligentie genoemd. Ook op het gebied van SEO kunnen we veel van kunstmatige intelligente verwachten. Sinds 2015 werkt Google aan het algoritme RankBrain. Dit algoritme zal, op basis van de zoekopdracht, analyseren welk type inhoud het meest relevant is (voor specifieke doelgroepen) en zal deze dan ook hoger tonen dan andere resultaten.
Daarnaast zal het algoritme ook zoekopdrachten beantwoorden die nog nooit eerder zijn gedaan, en dat is naar verluidt goed voor bijna 15 procent van alle zoekopdrachten.
5. Hoge kwaliteit content
Uiteindelijk draait het allemaal om hoge kwaliteit content. Content is en blijft ook in 2020 zeer belangrijk. Iedereen weet inmiddels dat content moet worden aangepast aan de doelgroep, anders bereik je de verkeerde mensen.
Je hebt de keuze uit vele vormen content, zoals infographics, afbeeldingen, blogs, podcasts en video. Tegenwoordig is video content erg populair en ook in 2020 blijft het zich ontwikkelen. Denk maar eens aan video’s met reviews voor producten, installatievideo’s, instructievideo’s van de fietsenmaker voor het vervangen van een fietsband en bedrijven die personeel proberen te werven met behulp van een pakkende video. Het is belangrijk om video’s aan te passen aan de gebruikers, maar het is misschien nog wel belangrijker om belangrijke zoekwoorden en andere relevante informatie in de metagegevens van de video’s te communiceren, zodat je video’s ook vindbaar worden op basis van zoekopdrachten.
Tekst: Jeroen van der Zwet
Waarom visuele content onmisbaar is in 2020
Visuele content is geen optie, het is een must
Hoeveel aandacht heb jij voor de visuele content op jouw website? Maak je gebruik van afbeeldingen, filmpjes, infographics en beeldende inhoud om je bezoeker te helpen bij het vinden van het juiste antwoord? Zo niet, dan is je website nog lang niet klaar voor 2020.
Visuele content speelt een enorme rol wanneer je nu al aan de slag wilt met het behalen van meer conversies. Wanneer je méér bezoekers wilt en deze bezoekers ook klanten moeten worden. Het kiezen van lukraak wat plaatjes die auteursrechtvrij zijn, is al lang niet meer genoeg. Sterker nog, wanneer je nu nog steeds niet aan het werk gaat met het creëren van de juiste visuele content, kun je eigenlijk beter stoppen met het werken aan je website. Je wint het dan toch niet meer van de concurrentie.
Dat is een harde bewering vriend
Wanneer ik mijn opdrachtgevers wijs op het belang van visuele content, dan wordt dit in eerste instantie weggewuifd. Ja, natuurlijk zijn een paar video’s en afbeeldingen leuk om de website op te vullen, maar de gemiddelde bezoeker zit daar toch niet op te wachten?
Wel dus. De bezoeker heeft behoefte aan visuele content. Zeker met de manier waarop het internet gebruikt wordt. Herinner jij het moment waarop je een complete webpagina doorgelezen hebt om een bepaald antwoord te vinden op een prangende vraag? Grote kans dat dit niet de afgelopen drie jaar was.
Het belang van visuele content is van onschatbare waarde
Besef goed dat de meeste mensen weinig geduld hebben wanneer ze op zoek zijn naar een antwoord. De internetgebruiker wil NU een HELDER antwoord op de vraag. ZONDER te moeten zoeken. Zo simpel is het. En dat is logisch, want de gebruiker is verwend tegenwoordig.
Google probeert het antwoord direct in het overzicht met zoekresultaten te geven. Sterker nog, Google vertelt je ook graag direct wat de overige zoekopdrachten zijn van mensen die een soortgelijke vraag hadden.
De bezoeker wil dus vooral zo snel mogelijk geholpen worden. Dat doe je niet door zoveel mogelijk content te hebben, maar dat doe je door:
- Logische indeling met H2 en H3 waarin duidelijk staat wat er verteld wordt
- Afbeeldingen die een antwoord geven op de vraag
- Video’s waarin een uitleg gevisualiseerd wordt
Hoe zet je dit nou verstandig op?
Visuele content moet een inherent onderdeel zijn van de strategie die je opzet voor jouw website. Dat is lastig wanneer je hier weinig aandacht voor hebt. Het wordt nog lastiger wanneer je weinig budget hebt of weinig kennis in huis hebt om hiermee aan de slag te gaan.
Omdat we graag iedereen helpen met onze blogs, heb ik voor beide groepen een strategie uitgewerkt.
1. Ik heb geen budget en de technische kennis niet
Zonder budget en technische kennis is het lastig om visuele content op een goede manier in te zetten. Maar het is absoluut niet onmogelijk. YouTube, sociale media en andere online bronnen zijn je beste vriend. Je kunt de filmpjes van YouTube gewoon embedden, zoals het muziekje dat ik momenteel aan heb staan tijdens het schrijven van deze blog.
Door afbeeldingen te gebruiken die auteursrechtvrij zijn en deze te bewerken (bijvoorbeeld met Lighshot, een verrekt handige tool wanneer je geen budget en wel wensen hebt), kun je content ook visuele invulling geven.
2. Ik heb wel budget en ik heb de kennis in huis
Wanneer je budget hebt én de technische kennis in huis hebt, kun je eigen video’s maken. Bijvoorbeeld met productuitleg, een handleiding of een FAQ waarin vragen van bezoekers beantwoordt worden. Met het juiste budget kun je daarnaast ook nog eens de professionals inschakelen die voor je aan het werk kunnen met het maken van de visuele content.
Hierbij is het goed om eerst te bedenken wat je strategie is en hoe je de visuele content in gaat zetten.
Hoe zet jij de visuele content in op jouw website (en sociale media natuurlijk)
Persoonlijk vind ik dat visuele content ter ondersteuning gebruikt moet worden van het tekstuele verhaal (hier is lang niet iedereen het mee eens overigens). Visuele content is een praktische manier om voorbeelden duidelijker te maken, om autoriteit te geven aan een blog of een verhaal meer invulling te geven. Een goed voorbeeld vind ik dit artikel over de innovatieve voorruit van de toekomst. Hier wordt de visuele content van YouTube gebruikt om een technisch verhaal aantrekkelijker te maken voor de bezoeker, die direct de voorbeelden kan bekijken tijdens het lezen van de tekst.
Bij het inpassen van visuele content moet jij als ondernemer vooral letten op de onderstaande punten:
- De content moet de bezoeker helpen met het vinden van het antwoord op een vraag
- De content moet ondersteunend werken en niet hinderen
- De content moet auteursrechtvrij zijn – of de bron moet duidelijk vermeld zijn
Maar er is nóg een manier waarop je visuele content in kunt zetten. Een manier die niet nieuw is, maar die wel baanbrekend gaat zijn voor jouw website en strategie het komende jaar. Het is het inzetten van de visuele content om je echtheid te laten zien. Authentiek, echte mensen en het tonen van wie er achter een website of bedrijf zit, dát is een manier waarop visuele content een enorme rol van betekenis gaat spelen. Was ik zelf een goede acteur geweest, dan had ik hieronder een prachtig filmpje kunnen plaatsen waarin ik je uitleg waarom dit nou zo sterk is. Maar dat laat ik graag aan anderen over.
Moet ik vandaag nog beginnen met visuele content dan?
Het antwoord is simpel: ja. Dat moet je. Dat moet je zeker wanneer je ook volgend jaar de bezoekers binnen wilt halen, wanneer je meer klanten wilt en wanneer je conversiepercentage omhoog moet. Visuele content wordt net zo belangrijk als het opzetten van de goede backlinkstrategie, een goede indeling van de website zelf en het blijven met en aanpassen van de content op de website.
Wil jij graag aan de slag, maar heb je geen idee hoe je dit het beste op kunt zetten voor jouw bedrijf? Bel mijn collega’s dan eens, die kunnen je namelijk precies vertellen hoe jij de beste start maakt!
Deze 9 vragen stel je een SEO-bedrijf voordat je gaat samenwerken
Dit wil je weten van een SEO-bedrijf voordat je akkoord geeft!
Je bent op zoek naar een SEO-bedrijf omdat je betere resultaten wilt behalen met je website. Je zoekt in Google naar ‘SEO bedrijf’ en je krijgt meer dan 11 miljoen hits. Oké. En nu?
Laat ik beginnen met een heel vervelend feit. Ik kan morgen een bedrijf beginnen en dit een SEO-bedrijf noemen. Sterker nog, ik kan mijn eigen bedrijf nu al die titel geven zonder dat ik in de problemen kom, terwijl ik helemaal geen SEO-dienstverlening aanbiedt. De naam is niet beschermd. Iedereen kan zich een SEO-bedrijf noemen en dat betekent dat je gemakkelijk mensen tegenkomt die vooral op je portemonnee uit zijn.
Erg vervelend, maar vooral erg lastig wanneer je een goed SEO-bedrijf zoekt om jouw website en online business een boost te geven. Maar wanneer je deze vragen stelt aan een SEO-bedrijf, dan kun je met gemak het kaf van het koren scheiden!
Spreken jullie Nederlands?
Mail of bel een SEO-bedrijf altijd in het Nederlands. Krijg je een mail terug met gebrekkig Nederlands of zelfs in het Engels, dan weet je dat je deze aanbieder van je lijst kunt halen. Klinkt hard, maar voor goede SEO moet de expert wel Nederlands kunnen.
Een groot gedeelte van SEO is technisch, maar het verleggen van linken, zoeken naar linkpartners en aansturen van copywriters wordt héél erg lastig wanneer de experts zelf geen Nederlands kunnen. Vaak ben je als klant dan nog meer bezig met het beantwoorden van vragen dan dat het SEO-bedrijf daadwerkelijk voor je aan het werk is.
Daarnaast is foutloos Nederland belangrijk om een andere reden. De expert of het contactpersoon zet de opdrachten intern uit naar de mensen die het werk moeten verrichten. Zitten er fouten in de opdracht waardoor bepaalde woorden een andere betekenis krijgen? Dan wordt het werk al snel verkeerd gedaan, waardoor alles nog meer tijd in beslag gaat nemen.
Is er raakvlak met de branche waarin ik me bevind?
Stel je voor dat je een bedrijf hebt dat zich volledig bezighoudt met Peugeotmodellen, cryptovaluta of het verkopen van grafstenen. Dan wil je dat er ergens een raakvlak is met mensen binnen het SEO-bedrijf. Ook wanneer je erg diep in een niche zit, is het ideaal wanneer het SEO-bedrijf een medewerker (tekstschrijver, manager, contactpersoon) heeft die jouw passie deelt.
Niet alleen omdat de kennis dan aanwezig is. Nee, met een raakvlak is er een betere klik, ontstaat automatisch meer motivatie én is het SEO-bedrijf (net als jij) sneller op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen.
En laten we eerlijk zijn, de gesprekken met het SEO-bedrijf worden een stuk leuker wanneer het niet alleen maar gaat over het weer, de resultaten en de factuur.
Welke resultaten garanderen jullie voor de klant?
Op dit vlak zijn er ONTZETTEND veel SEO-bedrijven die keihard door de mand vallen. Zodra een SEO-bedrijf een bepaalde ROI of stijging in de rankings van Google garandeert, kun je de naam afstrepen. Garanties bestaan namelijk niet binnen de wereld van de SEO. De enige garanties die gegeven kunnen worden, zijn:
- Een bepaalde kwantiteit aan content
- Een bepaald aantal backlinks
- De aanmaak van extra pagina’s/ander onderhoud aan de website
- Een bepaald aantal uren dat besteed wordt aan jouw project/website
Garandeert het SEO-bedrijf een nummer één positie in Google, een stijging in de bezoekersaantallen van minstens 50% of andere getallen die nergens op gebaseerd zijn? Ga dan NIET met deze mensen in zee. De kans is dan erg groot dat het gaat om oplichters. Of mensen die een verkeerd beeld hebben van SEO.
Waarom zijn er eigenlijk geen garanties die gegeven kunnen worden?
Het is natuurlijk erg vervelend dat er geen garanties gegeven kunnen worden over de resultaten die verwacht mogen worden. Het zou véél makkelijker zijn om SEO-bedrijven te vergelijken wanneer er wel resultaten vermeld zouden worden. Maar zo werkt het niet.
Alle SEO-inspanningen hebben een bepaald resultaat, maar dat is pas achteraf zichtbaar. Hoe komt dit?
- De concurrentie zit niet stil, waardoor resultaten positiever of negatiever kunnen worden
- SEO is een langdurig project waarbij het cumulatieve resultaat afhankelijk is van de genomen stappen
- Google past met regelmaat de algoritmes aan waardoor resultaten af kunnen wijken van het opgestelde plan
- Het SEO-bedrijf kan gedurende het pad extra mogelijkheden vinden waardoor de resultaten veel beter uitvallen. Dit is het geval wanneer er een nieuwe ontwikkeling plaatsheeft tijdens het SEO-traject en dit goed opgepakt wordt.
Daarom is een bepaald resultaat nooit te garanderen. Tenzij je als oplichter of opschepper graag een random getal ergens wilt plaatsen en dit een garantie noemt.
Wát leveren jullie precies als SEO-bedrijf?
Dit is een lastiger punt. Aangezien ‘SEO-bedrijf’ geen vaste inhoud heeft, lopen de diensten die geboden worden erg uiteen. En dat is precies de reden waarom het op dit vlak erg vaak verkeerd gaat.
Laat ik een persoonlijke case aanhalen uit 2018, zonder een naam te noemen omdat we bij Extenseo niet aan ‘public shaming’ doen. Een klant vroeg bij een ander bedrijf om een compleet pakket aan backlinks, om zo de website beter vindbaar te maken in de zoekresultaten van Google. De manager schakelde mij in, maar al snel merkte ik dat de zoekwoorden op de website zelf niet goed gebruikt waren en dat er veel content miste.
De klant besloot echter uitsluitend backlinks te doen en de rest te laten liggen. Aangezien de klant geïnformeerd was over de beperkingen en dit niet op wilde pakken, kwamen de backlinkartikelen live te staan. Het effect was er, maar bleef ondermaats.
Pas op dat moment gooide de klant de website om en deed dit helemaal zelf. Het gevolg: de doelpagina’s van de backlinks verdwenen of kregen inhoud die niet langer relevant was voor de ankertekst in de backlink. De volledige investering liep uit op een drama, waarbij de resultaten weliswaar positief maar erg zwak waren omdat de aanpak niet goed gedaan was.
Daarom raad ik standaard aan om een SEO-bedrijf te kiezen dat ALLES aanbiedt. Waarom? Omdat je makkelijk losse diensten af kunt nemen en die verder uit kunt breiden. Het wordt namelijk compleet onwerkbaar wanneer je straks drie SEO-bedrijven op je website actief hebt, omdat je huidige partner bijvoorbeeld geen webdesign aanbiedt en je dit ineens wel nodig hebt.
Hoeveel contactpersonen heb ik wanneer ik een handtekening zet?
Dit is een goede vraag voor je eigen gemoedsrust en de interne processen. De beste SEO-bedrijven bieden je één vast contactpersoon. Die persoon regelt intern het antwoord op je vragen en koppelt dit op een nette manier naar je terug.
Op het moment dat je meer contactpersonen hebt, raak je steevast het overzicht kwijt. Meerdere lijntjes of kanalen zorgt altijd voor verwarring en problemen met interne processen. Komt alles langs één persoon, dan weet je zeker dat heel het team altijd op de hoogte is en jij gewoon één mailconversatie terug kunt lezen.
Welke platformen gebruiken jullie?
Dit is niet noodzakelijk, maar wel verrekte handig heb ik gemerkt in de afgelopen 10 jaar in deze business. Een SEO-bedrijf dat GEEN intern platform heeft, heeft namelijk altijd meer problemen met de interne communicatie dan bedrijven die wel een intern platform hanteren.
Nu maakt het niet veel uit welk platform dat is. Trello, Asana of een van de vele andere versies van online platformen zijn in essentie prima zolang het niet beperkt blijft tot de gratis versie van de software. Het is wel beter wanneer het een eigen platform is dat meer bescherming biedt voor de gegevens die op het platform staan.
Een bedrijf zonder platform heeft altijd meer tijd nodig en er is meer communicatie intern vereist. En hoe meer communicatie er nodig is, hoe groter de kans is dat het ergens verkeerd gaat.
Overigens kun je bij platformen ook denken aan de CMS die ondersteund wordt. Werk jij graag in Joomla, WordPress of een andere CMS? Dan is het praktisch wanneer het SEO-bedrijf hier ervaring mee heeft.
Hebben jullie cases voor een algemeen idee van jullie werkwijze?
Garanties kunnen niet gegeven worden, maar resultaten uit het verleden wel. Heeft het SEO-bedrijf een aantal cases die getoond kunnen worden op locatie voor een algemene indruk? Dan wekt dit natuurlijk veel meer vertrouwen op dan wanneer er geen gedocumenteerde klantcase aanwezig is.
Reken er wel op dat vertrouwelijke informatie apart gehouden zal worden door een goed SEO-bedrijf. Zo wordt er doorgaans niet verteld hoeveel er exact geïnvesteerd is of hoe hoog de winst nu exact is.
Kan ik bij jullie langskomen voor een gesprek?
Wil je een SEO-bedrijf echt testen op de betrouwbaarheid? Dan vraag je wanneer je langs kunt komen OP LOCATIE. Veel mensen die zich een SEO-bedrijf noemen, zitten ergens op een zolderkamer of een flatje met een computer en kunnen daar echt geen klanten ontvangen.
Nu zal ik de laatste zijn die beweert dat deze mensen geen SEO-experts zijn. Maar een SEO-bedrijf dat alle facetten van SEO over kan nemen voor jouw onderneming, dan zijn ze in alle gevallen niet.
Houdt een SEO-bedrijf een bezoek op locatie af of is er helemaal geen bezoekadres? Dan doe je er verstandig aan om verder te zoeken. Ook omdat persoonlijk contact veel makkelijker en beter is dan mailcontact of telefonisch overleg.
Bij een fysieke ontmoeting (al dan niet met een lunch) heb je de mogelijkheid om alle vragen te stellen, de reacties te peilen van het team en informatie in te winnen over dingen die je zelf kunt doen.
Een tip: schrijf de vragen die je hebt alvast op, zodat je geen vragen vergeet te stellen tijdens het bezoek aan het SEO-bedrijf!
Hoe werken jullie als SEO-bedrijf?
Een SEO-bedrijf zal nooit een volledige inkijk in de keuken geven, maar je kunt als klant zeker vragen wat de werkwijze is van het SEO-bedrijf. Hierbij kun je denken aan verschillende facetten, zoals:
- Welke SEO-diensten bieden jullie concreet aan?
- Werken jullie met vaste tekstschrijvers of freelancers?
- Wanneer kan ik een rapportage verwachten?
- Wanneer wordt er nieuwe contact op mijn website geplaatst en kan ik dit eerst inzien?
Hoe meer diensten een SEO-bedrijf aanbiedt, hoe beter het is wanneer je op termijn wilt expanderen. Zeker wanneer je een maandelijkse rapportage kunt verwachten om te zien hoe het precies gaat met de voortgang dankzij de SEO-inspanningen.
Over de schrijvers bestaat een misverstand. Vaak wordt er gezocht naar een bureau dat vaste tekstschrijvers heeft, omdat dit een bepaalde stijl en kennis garandeert. Maar laat me je direct vertellen dat dit precies is wat je niet wilt.
‘Vaste schrijvers’ betekent namelijk alleen maar dat de schrijvers in-house aanwezig zijn (in loondienst zijn van het SEO-bedrijf). Is dat wel zo praktisch wanneer je een bepaalde schrijver wilt met kennis van een niche? Nee, dat is het niet. Juist in de enorme pool met freelancers zijn de schrijvers te vinden die binnen het budget en de eisen vinden.
Dat is precies waarom het werken met freelancers voor een SEO-bedrijf veel betere resultaten oplevert voor de klant. En dat ben jij.
Doorgaans kun je ervan uitgaan dat méér flexibiliteit betere resultaten betekent. Op de korte termijn, maar ook zeker op de langere termijn.
Doen jullie precies wat ik van jullie vraag?
‘De klant is koning’ is een prachtige leus, maar wanneer een SEO-bedrijf deze leus hanteert, dan gaat er iets helemaal verkeerd. Begrijp me niet verkeerd, de doelstellingen van de klant is precies waar een SEO-bedrijf mee aan de slag gaat, maar dat betekent niet dat je altijd gelijk hebt.
Het komt regelmatig voor dat we een klant langs zien komen met een aantal zoekwoorden waar hij of zij op gevonden wil worden. Of dat er een bepaalde websitestructuur voorgesteld wordt.
Dat is helemaal prima, omdat we zo een beter idee krijgen van wat je wilt. Maar we kijken óók graag even kritisch naar wat jij bedacht en gevonden hebt.
Zitten er foutjes in de basis of kunnen wij betere zoekwoorden of structuren vinden, dan koppelen we dit altijd direct naar je terug na het onderzoek dat door onze experts verricht is. De juiste structuur, zoekwoorden en ankerteksten zijn namelijk van groot belang voor het resultaat.
Kunnen jullie al het werk van me overnemen zodat ik op vakantie kan?
Stel het SEO-bedrijf vooral een vraag met betrekking tot de mate waarin het werk overgenomen kan worden. Of je wel of niet op vakantie wilt, dat is relevant (en je antwoord is waarschijnlijk gewoon ja).
Zegt het SEO-bedrijf dat al het werk van je overgenomen wordt en dat je helemaal niets zelf hoeft te doen én dat je input niet nodig is? Dan is dit géén SEO-bedrijf voor jou, tenzij het gaat om je derde website waar je toch niet zoveel mee wilt doen en je alleen klanten aan wilt trekken.
Waarom is dit geen goed SEO-bedrijf? Omdat het gaat om jouw business, jouw onderneming en jouw doelstellingen. Gedurende het traject zet een SEO-bedrijf verschillende plannen, strategieën en optie op, die teruggekoppeld worden naar de klant.
Dit betekent niet dat je constant druk meewerkt met het SEO-bedrijf, maar je hebt wel op elk moment de kans om in te grijpen, bij te sturen of feedback te geven, bijvoorbeeld op de content die ik schrijf.
Jouw input is goud waard. Net als de kennis die jij meeneemt naar het traject dat een SEO-bedrijf voor jouw business opzet. Geeft een SEO-bedrijf aan dat je helemaal niets hoeft te doen en dat zij al het werk wel voor je overnemen? Dan is dat een dikke vette NO GO.
En Extenseo is het beste SEO-bedrijf in Nederland?
Extenseo noemt zich niet het beste SEO-bedrijf in Nederland. Maar bijkans is dit wel het meest veelzijdige SEO-bedrijf dat in Nederland gevestigd is. Hier vind je namelijk alle SEO-diensten onder één dak. Experts op het gebied van social media, sterren wanneer het aankomt op het adverteren met oog op de ROI en ook contentspecialisten vind je hier gewoon onder één dak.
Hoe dit voor jou werkt? Redelijk eenvoudig: de goede sfeer binnen Extenseo, de relaxte werkwijze en de expertise op alle vlakken vormen samen de basis waarmee wij jouw website hoger in Google krijgen, bezoekers veranderen in klanten en samen met jou de strategie nog eens bekijken voordat we samen aan het werk gaan.
Wil je eens langskomen zodat we een kop koffie kunnen drinken en kunnen brainstormen over jouw project? Bel ons dan op 088 06 66 176 of check onze contactpagina. Zie ik je volgende week?
Hoe je backlinkstrategie je ranking kan verpesten
Een slechte backlinkstrategie is de nekslag voor je website
Je backlinkstrategie is een essentieel onderdeel van de kracht van jouw website. De juiste backlinks maken echter niet altijd het verschil. Sterker nog, zelfs een slechte backlinkstrategie kan bestaan uit uitsluitend goede backlinks.
Opmerking van de auteur: in dit artikel refereer ik regelmatig naar Google, mede omdat er meer dan 3,5 miljard zoekopdrachten per dag gedaan worden in deze zoekmachine. Google moet zelfs de datacenters uitbreiden om aan de vraag te voldoen. Aangezien Bing, Yahoo en andere zoekmachines soortgelijke algoritmes gebruiken, is de blog over backlinkstrategie relevant voor álle zoekmachines.
Waarom is het hele verhaal rond de backlinkstrategie nou eigenlijk zo ingewikkeld?
Het afgelopen jaar heb ik met veel mensen gesproken die besloten hebben om de backlinks te laten vallen. Zij zagen het simpelweg niet meer zien omdat alle informatie elkaar tegenspreekt. De ene bron zegt dat je juist in moet zetten op linkjes vanuit blogs. Andere websites melden nog altijd dat het opzetten van tien websites met interne links prima werkt. En andere bronnen melden dat het gewoon alleen maar geld kost.
Je kunt een streep zetten door alle bovengenoemde strategieën. Ze zijn achterhaald. Wat je nóóit mag vergeten, is dat Google een dynamisch bedrijf is. Elke dag wordt gewerkt aan updates om ervoor te zorgen dat de zoekopdracht zo goed mogelijk aansluit bij de getoonde resultaten.
Dan heb je twee opties. Je overtuigt Google ervan dat jij het juiste resultaat bent of je probeert trucjes uit te halen. De eerste strategie werkt permanent, de tweede alleen tijdelijk. En de eerste strategie is veel goedkoper dan de tweede.
Moet ik wel aan de slag met backlinks dan?
Ja. Zo simpel is het: ja, dat moet je. Tegenwoordig zijn er miljoenen websites, waarvan er minimaal duizend zijn die de concurrentie met je aan willen gaan in een gemiddelde branche. Neem de proef maar op de som en voer het product (of dienst) in bij Google, plus ‘kopen’. Verkoop je bijvoorbeeld bolderkarren, dan geef je ‘bolderkar kopen’ in bij Google.
Het aantal resultaten (meer dan 98.000 en meer dan een half miljoen met een tweede voorkeurstaal erbij zoals bij mij het geval is), geeft de mate van concurrentie aan.
Zonder backlinks kun je het gewoon vergeten. En waarom dat zo is, leg ik je even héél kort uit:
- Google wil de website vinden met de hoogste relevantie over het onderwerp.
- Daarom kijkt Google niet alleen naar je content, maar ook naar links die verwijzen naar jouw website.
- Elke link heeft een bepaalde waarde, afhankelijk van de relevantie en autoriteit van de website.
- De website met het sterkste linkprofiel met betrekking tot de zoekopdracht, wint zeker 90% van de bezoekers.
- De overige 10% wordt verdeeld aan de hand van lokalisatie, verkeerde spellingen of niche-zoekopdrachten.
Jij wilt bij de 90% horen, want daar zit het grote geld.
Wat zijn backlinkstrategieën die NIET werken?
Er zijn veel manieren die niet werken, maar voor het gemak heb ik even de meest gebruikelijke eruit gevist omdat je anders overmorgen nog steeds aan het scrollen bent:
- Lukraak linkjes plaatsen
- Alleen links plaatsen zonder content
- Linkjes die als advertentie of gesponsorde content geplaatst worden
- Alleen kiezen voor hoge domeinautoriteit
- Linkruil 1:1
Deze backlinkstrategieën zullen ALTIJD je ranking verpesten in Google. Maar eh, waarom nou eigenlijk?
Lukraak linkjes plaatsen
Backlinks plaatsen zonder een backlinkstrategie noem ik lukraak linkjes plaatsen. Veel meer dan dat is het namelijk niet. Wanneer je voor deze aanpak kiest, zijn de gevolgen altijd negatief op de langere termijn.
In eerste instantie denkt Google dat je goed bezig bent. Er komen backlinks binnen vanaf verschillende websites, dus stijgt je relevantie. Totdat Google inziet dat er helemaal geen relevantie is.
Het lukraak plaatsen van linkjes wordt gekenmerkt door:
- Plaatsen op irrelevante websites
- Hoge piekmomenten met veel linkjes, gevolgd door een lange stilte
- Waardeloze inhoud omdat er snel en doelloos geplaatst wordt
Google ziet in dat er geen relevantie is, omdat de websites met de links weinig of niets te maken hebben met de content op jouw website. Ook wordt Google absoluut niet vrolijk van flinke piekmomenten met backlinks, gevolgd door een stilte.
Je valt dan namelijk direct door de mand. Organische backlinks (wat je probeert te simuleren), zijn namelijk altijd geleidelijk en constructief opgebouwd. Met deze backlinkstrategie – als je het al zo mag noemen – bereik je het tegenovergestelde.
Alleen linkjes plaatsen zonder content
Plaats jij alleen een link zonder content, dus zonder tekst, afbeeldingen of video’s, dan kun je erop rekenen dat de linkkracht ergens rond de nul ligt wanneer dit de enige manier is waarop je backlinks regelt. Het is namelijk belangrijk dat je een divers linkprofiel opbouwt, vandaar dat onze salesmanager wel de nadruk legt op deze linkjes zonder content maar dit nooit de enige aanpak is.
Dat kan ook niet anders. Google kan namelijk onmogelijk zien of de link relevant is. Ook weet de zoekmachine direct dat het hier gaat om een aangevraagde link en geen organische backlink. De website-eigenaar heeft namelijk geen enkele reden om ergens los een link te plaatsen zonder dat dit bijdraagt aan het gebruiksgemak van de gebruiker.
Voor de duidelijkheid: een artikel met een backlink moet relevant zijn voor de website waarop dit geplaatst wordt én voor de link waarheen de anker leidt. Zo gebruiken we vaak het geweldige voorbeeld van een sportplatform waarop een link naar een elektricien kan komen, omdat je na het sporten de sauna in kunt en er iets niet goed ging en de stoppen eruitvlogen. Zó creatief zijn de mensen achter de schermen. Kom je er niet uit hoe je een artikel relevant krijgt voor de website en voor de link? Bel ons dan en vraag vooral naar Matthy!
Even tussendoor: wat is goede content voor een backlinkartikel?
- Relevant voor de website waarop het artikel geplaatst wordt
- Centrale onderwerp is waar de ankertekst betrekking op heeft
- Minimaal één link naar een autoriteit die niet op hetzelfde domein staat
- Content waar mensen organisch naar linken, zodat de kracht van de backlink toeneemt
- Foutloos, prettig om te lezen en eventueel voorzien van een video voor extra informatie
Ik wil meer weten over de beste content voor mijn website en wil direct Matthy spreken.
Linkjes als advertentie of gesponsorde content
Dit is een grappig punt, vooral omdat het nog steeds niet goed opgepakt wordt door alle bedrijven.
Het doel van een backlinkstrategie is organische links simuleren, omdat die het meeste waard zijn. Een organische link is een link die door een website-eigenaar geplaatst is, zonder dat je hier om hebt moeten vragen. Organische backlinks stapelen vaak snel, omdat andere websites óók gaan linken naar sterke content.
Voorbeeld: stel je voor dat je een contentmarketingbureau bent en je wilt klanten uitleggen hoe zij PowerPoint het beste kunnen gebruiken voor hun pitches. Dan kun je linken naar een artikel over het creëren van een overzichtelijke PowerPoint. En wie goed kijkt, die begrijpt mijn punt direct. Want ook hier staat weer een linkje naar een volgende website.
Goed: wat gebeurt er nou wanneer er onder het artikel komt te staan:
Dit is een gesponsord bericht van website X / Deze content is opgezet in samenwerking met website X / gastbijdrage van website X
Dan ziet Google direct dat het niet gaat om organische content. Goede backlinkwebsites zullen dit dan ook niet snel onder de content zetten. Zeker niet wanneer de content echt steengoed is.
Kies je voor advertenties of gesponsorde links, dan daalt je ranking niet direct. Zó erg is het ook weer niet. Maar bestaat je linkprofiel uitsluitend uit dit soort links, dan kan ik je garanderen dat je binnen de kortste keren van de tweede pagina van Google af bent en ergens op vier of vijf landt.
Alleen kiezen voor hoge DA voor backlinks
Dit is een punt dat erg vaak over het hoofd gezien wordt en dat is jammer. De mensen die alleen kiezen voor hoge kwaliteit websites met een hoge domeinautoriteit, die denken dat zij alleen kiezen voor de allerbeste optie. Dit betekent direct ook een flink bedrag voor linkbuilding en steengoede content waar je met gemak honderd euro of meer voor neertelt.
Dit werkt echter niet en dat is pijnlijk. Ook hier gaan we terug naar de basis: we willen backlinks opzetten die organische links lijken.
Dan zie je direct wat er misgaat. Hoe waarschijnlijk is het dat jij uitsluitend organische backlinks krijgt van de topwebsites met een enorme autoriteit? Die kans is nul. Wanneer Google ziet dat jij een linkprofiel hebt met alleen backlinks op websites met een DA van minstens 50, zakt je ranking binnen de kortste keren weg.
Dit is de meest gevaarlijke fout bij het opzetten van een linkbuildingstrategie. De strategie kost namelijk zelf al veel geld, maar het effect is net zo klein als het kiezen voor lukraak links plaatsen.
Linkruil 1:1
Een groot fossiel dat af en toe weer boven de aarde uitsteekt. Een veel betere naam heb ik er niet voor. Linkruil 1:1 is het plaatsen van linkjes naar een website die vanaf hetzelfde domein naar jouw website linkt.
Waarom een fossiel? Omdat dit in het verleden wel werkte. Google had nog het idee dat website-eigenaren linkjes terug zouden plaatsen, maar kwam er al snel achter dat dit helemaal niet werkt. Het toverwoord: relevantie.
Een voorbeeld weer: ik schreef een artikel over sterke wachtwoorden in online spelletjes. Daarbij heb ik een link geplaatst naar LastPass, een online kluis waarin je wachtwoorden op kunt slaan, wat praktisch is wanneer je dagelijks op tientallen websites in moet loggen. Niets aan de hand tot zover. Maar wat zou er gebeuren met linkruil 1:1? Dan moet LastPass een link plaatsen naar een website over online spelletjes… Niet echt relevant en niet haalbaar.
Is dit dan per definitie een slechte backlinkstrategie? Nou nee, dat ook weer niet. Google halveert de linkjuice van de linkjes die op deze manier geplaatst worden. Is de link relevant in beide richtingen, dan pak je nog steeds wat extra kracht voor je website. Dat is handiger dan je denkt, want deze manier van linken kost je meestal weinig tot niets.
Nog makkelijker wordt het met kruislings linken. Optima Media gebruikt hiervoor de naam A-B-C linkbuilding.
Hoe weet ik of mijn backlinkstrategie goed of slecht is?
Het verkeerde antwoord: kijken naar het resultaat. Zo werkt het namelijk niet. Backlinks hebben vooral over een langere periode effect. Dat betekent dat je het effect niet direct ziet. En zelfs wanneer je meerdere pagina’s stijgt, betekent dit niet dat je de beste strategie hebt. Misschien had je wel de volledige top drie in beslag kunnen nemen met de juiste aanpak.
Je komt er pas achter of het goed of slecht gedaan is door te kijken naar je linkprofiel. Heb je genoeg afwisseling tussen de websites en domeinautoriteiten? Groeit het verkeer vanuit de zoekmachines en vanuit de verwijzingen geleidelijk en gestaag?
Hoe zet ik de beste backlinkstrategie op?
Ik zou hier een telefoonnummer kunnen plaatsen. Je kunnen vertellen dat je ons vooral direct in moet schakelen. Maar het opzetten van een backlinkstrategie kun je zelf wanneer je de tijd en de kennis hebt. Hierbij moet je vooral het middel in de gaten houden, omdat je anders het doel niet bereikt.
Het middel van een goede backlinkstrategie: het creëren van een linkprofiel dat sterk is én dat organisch lijkt te zijn ontstaan.
Op zich lijk je daar niet veel mee te kunnen, maar met een stappenplan kom je een stuk verder:
Stap 1: weet wat je verkoopt en wat je hebt
Het opstellen van een goede backlinkstrategie begint met het analyseren van je producten, diensten en website. Wat verkoop je precies? Wat heb jij op je website wat je concurrenten niet hebben (denk aan recepten, handleidingen, goed onderzochte content)?
Aan de hand hiervan bepaal je welke zoekwoorden écht belangrijk zijn voor je website.
Stap 2: analyse van de concurrentie
Voordat we verder gaan: doe NOOIT wat de concurrentie doet. Dan bereik je hetzelfde effect en dat wil je niet. Je moet het BETER doen dan de concurrentie. Hierover later meer.
De zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden, voer je in bij Google. Zo zie je direct wat je concurrenten met het zoekwoord hebben gedaan en welke informatieve websites het zoekwoord ook gebruiken, misschien zelfs nu al als anker voor een backlink naar je concurrenten.
Heb je dit duidelijk in kaart gebracht, dan kun je beginnen met het analyseren van de beste aanpak. Dit verschilt per website, maar we gaan even uit van een gemiddeld bedrijf met een sterke website met unieke content die relevant is voor de diensten of producten die verstrekt worden door de onderneming.
Stap 3: maak een lijst met websites
Vervolgens maak je een lijst met websites waar je op wilt komen te staan. Hierbij houd je geen rekening met domeinautoriteit, dat doe je pas bij de volgende stap. Voor het maken van de lijst kun je prima het onderzoek uit stap 2 gebruiken. Staat er een backlink van een concurrent op een bepaalde website, dan kun je hier vaak een opening vinden.
Stap 4: evaluatie van de lijst
Heb je een lijst opgesteld? Bekijk dan of je genoeg afwisseling hebt tussen blogs, domeinen met een hoge autoriteit en kennisbanken met wat minder autoriteit maar minstens zoveel lezers. Ook kun je nieuwswebsites proberen, maar dan heb je een zeer sterke backlinkschrijver nodig. Persberichten laten schrijven door een gemiddelde schrijver is namelijk een heel erg slecht idee.
Stap 5: aan de slag
Heb je een goede lijst, dan benader je de websites. Vaak is dit makkelijker dan je denkt. Heb je een website met de URL www.ditismijnwebsite.nl, dan is het mailadres doorgaans info@ditismijnwebsite.nl. Het grote voordeel is dat websites die gastblogs accepteren doorgaans altijd contactgegevens vermelden. Anders verdienen ze geen geld.
Twee opmerkingen tot slot
Je moet het beter doen dan de concurrentie
Vind je een backlink op een bepaalde website en leidt die naar de concurrent? Dan is het tijd om te analyseren. Hoe sterk is de content? Is het juiste anker gekozen en is het anker omringd door relevante woorden? Wat is de lengte van de content en wordt er een vraag beantwoord die de lezer kan hebben?
Je zoekt naar de zwakte in het artikel. En vaak is dat makkelijker dan je denkt. Echt goede schrijvers van backlinkartikelen zijn namelijk prijzig. Meestal wordt er gekozen voor een goedkopere optie en dat is een geweldig beginpunt voor jou, want je kunt dit direct overtreffen.
In feite zorgt de concurrent ervoor dat er met grote pijlen aangegeven wordt waar jij kunt scoren met je backlinkstrategie. Heb je een artikel met een backlink gevonden en zie je een zwakte, dan kun je direct beginnen immers.
Het kost ontzettend veel tijd
Het schrijven van backlinkartikelen is een kunst, maar niet een kunst waar je maanden op moet wachten. Het maken van analyses kan echter makkelijk weken in beslag nemen wanneer je hier niet de juiste mensen, programma’s en apparatuur voor hebt. En dat is jammer, want zo blijf je in feite altijd achter de concurrentie aanlopen.
Daarom raad ik je aan om eens contact op te nemen met Optima Media. Mijn collega’s nemen het analyseren namelijk graag van je over en kunnen je meer vertellen over het linkprofiel dat het beste bij jouw website en business past.
Zij vinden de plekken waar jouw backlinks moeten komen te staan en zorgen ervoor dat de juiste schrijvers hierop gezet worden. Grote kans dat ik persoonlijk jouw backlinkartikelen ga regelen straks, of één van de andere geweldige copywriters die hier aan het werk zijn.
Wil je meer weten over de mogelijkheden? Bel dan naar 088 06 66 176 zodat we een tijd af kunnen spreken voor een kopje koffie en een goed gesprek over waarom jouw backlinkstrategie bij ons in goede handen is.
7 manieren om je domeinautoriteit (DA) te versterken
Hoe goed scoort jouw site op domeinautoriteit en hoe verbeter je dit?
Hoe goed is jouw website eigenlijk?
Nee, ik heb het niet over je sales, het aantal bezoekers of hoeveelheid woorden die je op je website hebt. De vraag is hoe sterk jouw website in het echt is aan de hand van domeinautoriteit, PageRank en de ranking in de zoekmachine. Het lijkt misschien een rare vraag, maar wat als ik je vertel dat jouw website op tal van manieren beoordeeld wordt? Niet alleen door Google, maar ook door je bezoekers, andere zoekmachines en tal van berekeningen die een bepaalde status aangeven? Domeinautoriteit speelt daarbij een belangrijke factor. Daarom is het hoog tijd om te kijken hoe jij de DA van jouw website eens flink kracht bij kunt zetten. Spoileralert: dit gaat je vooral heel veel tijd kosten.
Wat is domeinautoriteit en wat doet Google hier eigenlijk mee?
Helemaal niets. Oeps, is domeinautoriteit dan wel iets waar jij mee aan de slag wilt gaan? Jazeker. Domeinautoriteit laat namelijk zien hoe ‘goed’ jouw complete website is. Je hebt ongetwijfeld gehoord over PageRank, die de kwaliteit van een bepaalde pagina op jouw website aantoont. Domeinautoriteit (domain authority in het Engels) wordt niet gebruikt voor een pagina, maar voor je complete domein. Dus alle pagina’s samen! Maar – en nu wordt het interessant – een hoge DA mag NOOIT je doel zijn. Een hogere DA doet namelijk helemaal niets voor je website zelf, omdat Google er (nog) niets mee doet. Het is echter wél zo dat een website met een hogere DA altijd een betere website is dan een site met een lage DA. Dus:
Een hogere DA is perfect, maar het is nooit het uiteindelijke doel van je inspanningen!
Welke score moet jouw website ongeveer hebben?
- DA lager dan 40 -> slecht
- DA tussen 40 en 50 -> matig
- DA tussen 50 en 60 -> goed
- DA boven de 60 -> uitstekend
- DA boven de 100 -> onmogelijk
Ga je direct kijken wat jouw score is bij de domeinautoriteit calculator van Moz?
En wie is Moz precies?
Moz wordt gevormd door een team van SEO-specialisten en heeft de DA-metrics opgesteld waarmee we de DA van een website bepalen. Handig, want op die manier kun jij dus direct zien hoe goed jouw website scoort en wat het resultaat is van bepaalde inspanningen en handelingen.
Goed, laten we beginnen met het verbeteren van jouw domeinautoriteit!
Aan de slag met de slechte links naar je website
De domeinautoriteit wordt medebepaald door het aantal linkjes dat naar jouw website leidt. Aangezien het hier gaat om het hele domein, maakt het niet uit naar welke pagina dat is.
Maar pas op voor vergif! Wanneer er linkjes naar jouw website staan op spammy pagina’s, websites met een slechte DA of websites die een penalty hebben gekregen van Google, dan trekken deze linkjes jouw DA omlaag! Daarom is het goed om in de gaten te houden wie er naar jou linkt en wat de status is van deze websites. Uiteraard kun je het checken van backlinks altijd uitbesteden.
Link naar kwalitatieve websites (Trustfactor)
Er wordt niet alleen gekeken naar de binnenkomende linkjes. Er wordt ook gekeken naar de websites waar jij naar linkt – en dat gaat in ontzettend veel gevallen gewoon keihard verkeerd. Want:
- Jij wilt de bezoekers op jouw website houden
- Wikipedia is voor jouw copywriter een makkelijke manier om linkjes te maken
- Je kijkt regelmatig bij je concurrenten af en daar wil je echt niet naar linken
Wil jij jezelf opwerpen als een autoriteit en daarmee je DA verbeteren, dan moet je aantonen dat je weet wat je doet. Je moet het vertrouwen opwekken van de bezoeker én Google. Dit doe je door te linken naar relevante, betrouwbare informatie van een expert of andere autoriteit (overheidswebsites bijvoorbeeld of beleidsplannen).
Dus: geen Wikipedia, liever geen websites in een andere taal en zeker geen random link naar iemand die acht jaar geleden op een blog iets beweerd heeft dat niemand gelezen heeft behalve jij.
Sociale signalen, lastig en enorm belangrijk
Social media managen, de gemiddelde ondernemer krijgt spontaan rillingen over de rug en ook website-eigenaren lopen hier graag voor weg. Waarom? Simpel: wanneer je iets op de social media plaatst, gaat het een eigen leven leiden en je hebt hier lang niet altijd controle over. En dat is eng. Toch moet je hier écht mee aan de slag. Sociale signalen zijn belangrijk voor Google, voor je DA en ook voor je bezoeker. Het gaat hierbij NIET om zoveel mogelijk berichtjes delen, want dit werkt (helaas) averechts. Wat je wilt is:
- Delen van content die relevant is voor jouw doelgroep
- Interactie vanuit de doelgroep met jouw pagina
- Verdere verspreiding van jouw content door de doelgroep zelf
Het delen van random content met je vrienden is een absolute NO GO. Dit zorgt namelijk alleen maar voor bounce (mensen die de pagina direct verlaten), het irriteert je vrienden (terecht wanneer je dit constant doet) en het geeft een compleet verkeerd signaal af naar Google en de berekening van je DA omdat jouw sociale signalen constant op een dood spoor zitten.
Wat je wél wilt doen:
- Content delen op plekken waar mensen zijn die dit interessant kunnen vinden
- Je doelgroep rechtstreeks benaderen door de content te delen op de Facebookpagina van je bedrijf zelf
Dus: stop met je vrienden en familie te spammen en maak echt werk van je sociale signalen.
Schrijf content waar mensen écht naar willen linken
Je wilt veel bezoekers die je om kunt zetten in klanten. Je wilt een sterke ranking in Google en een goede domeinautoriteit. Je wilt… Ho even. Het gaat hier niet om wat jij wilt. Het gaat erom wat de bezoekers en de overige websites willen. Backlinks koop je niet. En je gaat helemaal niet op verschillende websites overal in de reacties spammen (heeft ook geen zin: die links zijn no-follow en worden niet gezien). Wat jij moet doen, is werken aan je content. Waardevolle content genereert namelijk zelf de backlinks. Handig, maar tegelijkertijd ontzettend lastig. Want: waardevolle content kost veel tijd (en dan bedoel ik ook echt uren of dagen).
Wat je niet wilt:
- Een pagina van 250-300 woorden zonder enige research
- Informatie die een kind van 2 had kunnen vinden
- Een tekst die je oma geschreven kan hebben
- Een volledige pagina zonder enige interessante inhoud
Wat je wel wilt (en schrik niet…):
- Pagina’s met veel onderzoek en research
Domeinautoriteit verbeteren doe je met ijzersterke content
- Informatie die nog geen enkele concurrent op de website heeft
- Teksten van 1000+ (liever zelfs 2000+) woorden die de lezer van het eerste tot laatste woord meenemen
- Pagina’s op je website die binnen een week tientallen backlinks binnenhalen van verschillende websites
Concreet komt het hierop neer: goede teksten kosten veel tijd (en geld als je een echte copywriter in wilt zetten). Maar goede pagina’s op je website betalen zich altijd terug. Zeker wanneer je echt aan de slag gaat met Featured Snippets, Voice Search en uiteraard de interne links – want die worden ook met regelmaat vergeten.
Ga aan de slag met je interne links
Grote kans dat je ons artikel over het juist gebruik van ankers gelezen hebt. Dat is mooi, want die informatie heb je nodig bij het opzetten van interne links. Linkjes van een pagina op jouw website naar een andere pagina op hetzelfde domein. Dit is niet alleen interessant met het oog op je DA, maar is ook:
- Dé manier voor bezoekers om te vinden wat zij zoeken
- Dé manier om Google het verband, de relevantie en het nut van jouw website te laten zien
Gebruik interne links dus vooral waar het logisch is en waar gebruikers het handig vinden.
Maak je website vriendelijker voor je bezoekers
De interne links zijn niet de enige manier om je bezoekers te helpen. We komen nog steeds met regelmaat websites tegen die… laten we het gewoon zeggen: die eruitzien als een compleet doolhof. Ja, een innovatief design is hartstikke leuk, maar kunnen alle mensen binnen jouw doelgroep op je website vinden wat zij zoeken? Zonder daarvoor enorm veel moeite te doen? Wees kritisch. Vraag je moeder of oma eens om een bepaald product te vinden op je website en kijk mee naar de keuzes die zij maken tijdens het navigeren. Je leert twee dingen hierdoor. Eerst dat je nog minder geduld hebt dan je dacht – en daarnaast hoe andere mensen jouw website gebruiken. Uiteraard kun je daar ook je statistieken voor gebruiken, maar een live voorbeeld wil ik je toch wel écht aanraden omdat dit veel meer inzichten geeft.
Heb … geduld…
Dit is misschien nog wel het allerlastigste (wel voor mij in ieder geval). Domeinautoriteit verandert niet binnen een uur. Je ranking in Google wordt niet ineens een pagina hoger binnen een dag. Het kost tijd. En soms heel veel tijd omdat er heel veel factoren meewegen. Kies echter niet voor de shortcuts die je ongetwijfeld weleens gezien hebt. Duizend backlinks ineens kopen, of mensen die aanbieden je website direct hoger in Google te krijgen. Iedereen die direct effect belooft, liegt. Werk aan goede content, met veel informatie en onderzoek en wees niet bang om ruimschoots over de 2000 woorden te gaan. De backlinks komen vanzelf, al kun je hier natuurlijk makkelijk op inspelen wanneer je content hebt waar andere websites zelf al naar willen linken. Vervolgens kijk je naar:
- De sociale signalen
- De interne linkjes
- Het gebruiksgemak op de website voor de bezoekers
En heb je dit hele rijtje gehad, dan heb je enorme stappen gezet op het gebied van zoekmachineoptimalisatie, het verbeteren van je DA en heb je een basis om bezoekers om te zetten in klanten.
Laten ankers jouw website in Google zinken?
Ankers goed gebruiken op je website – een wereld van verschil!
Hoe vaak gebruik jij ‘deze pagina’ of ‘hier’ als klikbare woorden op je website? Meer dan één keer? Dan ben je niet SEO-vriendelijk bezig én maak je het lastig voor je bezoekers. En dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Ankers goed gebruiken is geen kunst, maar wel lastig als je niet weet hoe het moet. Hoe gebruik je ankers nou op de juiste manier en waar gebruik je deze het best? Wanneer je deze blog gelezen hebt, weet je alle ins en outs zodat je jouw website direct veel beter kunt ranken!
Wat zijn ankers precies?
Ankers (anchors in het Engels) zijn de klikbare woorden in een online tekst. Er zijn vijf functies:
- Een link plaatsen naar een plek op dezelfde pagina
- Een link plaatsen naar een andere pagina op dezelfde website
- Een link plaatsen naar een andere pagina op een andere website
- Een link plaatsen naar een downloadbaar bestand (bijvoorbeeld een pdf-bestand of brochure)
- Een link vanaf een andere website naar jouw pagina (backlinks)
In theorie kun je een anker zo lang maken als je wilt. In de praktijk ligt dit net even iets anders. Het gaat hier om twee (f)actoren: Google en de gebruikers op jouw website.
Waarom moet je écht ankers gebruiken?
Alle experten wijzen op Google, maar voordat we ingaan op het nut van ankers voor Google, kijken we eerst even naar de gebruikers op je website. Jouw website moet bezoekers omzetten in klanten. Dan moeten deze mensen wél direct kunnen vinden wat zij zoeken – en daar heb je ankers voor nodig. De ankers zijn een bewegwijzering op jouw website. Ze laten de bezoeker zien waar relevante pagina’s zijn met informatie die betrekking heeft op de zoekopdracht waarmee de bezoeker op jouw website gekomen is. Het allerbelangrijkste: ankers goed gebruiken zorgt ervoor dat een bezoeker de informatie vindt die hij of zij zoekt en die niet op de pagina staat waar de bezoeker zich bevindt.
‘Maar daar heb ik toch mijn navigatiebalken voor?’
Nee! Bezoekers die via mobiele apparaten (en dat is het merendeel) op een pagina komen, scrollen door de content om te zien of het antwoord op hun vraag op jouw website staat. Het is namelijk véél makkelijker om de pagina te verlaten en terug te gaan naar Google dan het zoeken naar het juiste tabblad in een menu. Zeker op websites met veel content, zoals een online webshop. Ankers vallen op in een tekst. Wanneer ik hier een link zou plaatsen, dan weet ik zeker dat jij die al gezien hebt tijdens het lezen van de vorige alinea. En dat is de handigheid. De bewegwijzering valt op.
Hoe kan ik die ankers goed gebruiken voor mijn bezoekers?
‘Deze pagina’ en ‘hier’ klikbare woorden maken is volstrekt onlogisch. Je weet nu ook waarom: de lezer leest geen hele teksten, maar scrolt door de content om een relevante term te vinden. Door de juiste woorden klikbaar te maken, weet je dat de bezoeker precies weet wat hij of zij tegenkomt.
Een voorbeeld hoe het niet moet:
‘Lees hier meer over copywriters en wat zij doen!’
Een voorbeeld hoe het wel moet:
‘Wat doen copywriters eigenlijk en waarom zou u hier meer aandacht aan moeten besteden?’
In het tweede voorbeeld weet de bezoeker namelijk direct wat hij of zij mag verwachten van de pagina die aangeklikt wordt. En dát is wat de moderne gebruiker wil en nodig heeft.
Ankers goed gebruiken voor Google
Google, heer en meester over het internet vandaag de dag, heeft zelf bepaalde richtlijnen opgezet over het gebruik van ankers. Er zijn websites over volgeschreven, met tal van moeilijke termen en uiteenlopende zware onderwerpen. Geen zorgen, het kan ook in gewoon begrijpelijk Nederlands:
- De ankertekst moet relevant zijn voor de pagina waarnaar gelinkt wordt;
- De ankertekst is idealiter tussen de twee en vijf woorden lang, maar hier mag van afgeweken worden;
- De ankertekst kan do-follow of no-follow zijn, wat gevolgen heeft voor de indexatie;
- Hoe meer ankerteksten en linkjes op een website, hoe minder linkkracht overgebracht wordt naar de pagina waarnaar gelinkt wordt.
Relevantie voor de pagina
Google denkt aan het gebruiksgemak van de eindgebruiker. Dat betekent dat we hier een overeenkomstige eis zien tussen wat jouw gebruiker wil en wat Google voorschrijft: het moet duidelijk zijn waarover de pagina gaat waarnaar gelinkt wordt.
Bij grotere websites is het ontzettend verstandig om direct te denken aan de linkstructuur. Je wilt namelijk dat de pagina waarnaar je linkt hier ook wat aan over houdt in de zoekresultaten. Gebruik je de keywords van de pagina zelf op verschillende manieren, dan zorg je er zelf voor dat de pagina hoger in de zoekresultaten komt te staan.
Google ziet namelijk dat het aantal links (met soortgelijke keywords) naar een pagina toeneemt en neemt daarom aan dat deze pagina het beste antwoord kan zijn op een zoekopdracht van iemand die Google gebruikt. Ka-tjing! Je website krijgt meer bezoekers en het kost je alleen wat tijd!
De lengte van de ankers
Ankers goed gebruiken heeft ook te maken met het aantal woorden dat je gebruikt. Het is niet fraai om complete zinnen klikbaar te maken. Anderzijds is een enkel woord vaak niet opvallend genoeg. Gebruik daarom vooral verschillende variaties op een keyword en houd de ankers lekker overzichtelijk. Twee tot vijf woorden is meestal meer dan genoeg.
Do-follow of no-follow?
Er zijn twee soorten links op het internet. En dat heeft er vooral mee te maken dat Google PageRank heeft opgezet als een manier om de ‘waarde’ van een pagina te bepalen aan de hand van binnenkomende links.
Toen dit bekend werd, brak de internethel los en waren er wereldwijd duizenden mensen die overal op gingen reageren met een link om een betere PageRank te krijgen. De no-follow attribuut is de manier geweest van de Google-politie om hier een einde aan te maken.
Een no-follow link wordt niet geïndexeerd. Het heeft dus letterlijk 0 waarde voor Google. Er wordt geen link juice overgebracht en het doet helemaal noppes voor je PageRank.
Dus: nooit gebruiken? Juist wel!
Wanneer je een bijzonder lang en nuttig artikel geschreven hebt en veel mensen linken naar jouw pagina, dan krijgt deze pagina flink wat link juice. Handig, want dit betekent een hogere positie in de resultaten (zeker als mensen de juiste ankers gebruiken, maar daar heb je helaas geen invloed op).
Wanneer je vanaf deze pagina naar nieuwe content linkt op jouw website, breng je een gedeelte van de link juice over naar de nieuwe inhoud. Maar wanneer je tientallen links hebt staan omdat de gebruiker óók geholpen moet worden, dan is die juice niets meer waard. De linkkracht wordt namelijk verdeeld over alle linkjes op de pagina.
Tenzij je gebruikmaakt van no-follow links naar de pagina’s die geen extra linkkracht nodig hebben. Hierbij kun je denken aan de contactpagina of een pagina die inmiddels verouderd geraakt is, maar die nog wel relevant genoeg is om te behouden. De links naar de nieuwe content maak je vervolgens do-follow en hop, zij worden zichtbaar in Google!
Tot slot: 6 verschillende soorten ankerteksten en hun waarde
Ankerteksten zijn er in alle soorten en maten. Voordat je begint met het oppakken van je linkstrategie voor interne en externe ankers, moet je weten welke opties je hebt. Er zijn er zes:
De exacte match
De exacte match is een ankertekst die exact het keyword gebruikt van de pagina waarnaar je linkt. Dus geen extra woorden of letters, maar een identieke match.
De gedeeltelijke match
Je voelt ‘m al aankomen: hier gaat het om een ankertekst die bijna gelijk is aan het keyword van de pagina. Zo kun je wat extra woorden gebruiken in de ankertekst, of meervoud maken van een enkelvoud.
Branded/Gemerkt
Hier gebruik je de naam van je bedrijf als ankertekst. In ons geval dus: Optima Media.
Naakte url
Misschien wel de meest lelijke variant: de uitgeschreven url, zonder enige poespas: https://www.optimamedia.nl/.
Generiek
Oké, minstens zo lelijk: generieke ankerteksten zijn waar we de blog mee begonnen: ‘hier’ en ‘deze pagina’ bijvoorbeeld. Dit zijn voor de gebruiker en Google de meest waardeloze ankerteksten.
Afbeeldingen
Afbeeldingen kunnen ook klikbare elementen zijn. Wanneer je een afbeelding klikbaar maakt, gebruikt Google de alt-tekst van de afbeelding als ankertekst.
Hoe ga ik dit zelf toepassen?
Ankers goed gebruiken begint bij het opzetten van een structuur. Welke pagina’s zijn belangrijk op jouw website en welke keywords wil je op ranken? Aan de hand van dit overzicht maak je een lijst met exacte matches en gedeeltelijke matches. Overdrijf het niet! Wanneer je tientallen keren vanaf je eigen website naar een pagina linkt met elke keer hetzelfde keyword, dan weet Google ook wel wat je doet. Zorg daarom voor afwisseling, creëer nieuwe content met nieuwe linkjes en zorg ervoor dat er backlinks binnen blijven stromen.
Dus:
- Nieuwe content maken met linkjes en juiste ankerteksten
- Backlinks plaatsen in artikelen met sterke ankers
- Een weloverwogen linkstructuur gebruiken
Daarmee zorg je ervoor dat de bezoekers op de website kunnen vinden wat zij zoeken. En je zorgt er direct ook voor dat de pagina’s op jouw website aanzienlijk beter ranken in de zoekresultaten van Google! Dit is een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie, maar echt effect bereik je pas wanneer je naar alle facetten van SEO kijkt. Hulp nodig? Wij staan klaar voor al je vragen!
SEO checklist: zo maak jij jouw site zichtbaar
SEO: alive and kicking
Ieder jaar horen of lezen we wel ergens dat SEO nu echt aan zijn einde gaat komen. Linkbuilding is ook al menig keer ”dood” verklaard en zoekwoorden zijn vaak al naar het land van vergetelheid gezonden. Echter iedere keer blijkt het levendiger dan ooit tevoren en zien we zelfs nieuwe updates waarbij we de SEO nog meer kunnen inzetten. Wanneer je dit combineert door in te spelen op de nieuwste ontwikkelingen, heb je genoeg munitie om de online wereld op zijn kop te zetten!
Is jouw website gebruiksvriendelijk?
Voor ieder goed begin is het belangrijk dat je een stevige fundering hebt. Dat geldt voor offline zaken en zeer zeker ook voor online. De basis begint met een gebruiksvriendelijke website die technisch goed in elkaar, prettig en snel werkt. Daarnaast moet de focus liggen op kwalitatieve goede content. Schrijven om het schrijven heeft hier echt geen zin. Schrijven voor Google overigens ook niet, ik schreef hier eerder al een blog over: Killer Content. Schrijf voor je bezoeker/potentiële klant. Wanneer deze de weg naar je site weet te vinden, zet je al de eerste juiste stappen voor Google.
Wie is de baas?
Afgezien van een snelle website en goede content is er nog iets wat erg belangrijk is en wat wordt gezien als een goede basis voor je website: links. Niet zomaar links, maar sterke betrouwbare links die van een andere site naar jouw website toe gestuurd worden. Zo laat je zien aan zoekmachines dat jouw site betrouwbaar is, het krijgt tenslotte “complimentjes” van andere websites door middel van een link naar jouw website. Hoe meer je van deze ‘’complimentjes’’ krijgt hoe meer autoriteit jouw website krijgt. Zoekmachines vinden jouw website dus een baas!
Betrouwbaarheid is het Keyword
In het dagelijkse offline leven is betrouwbaarheid al heel belangrijk. Wie wil er nou zaken doen met iemand waar je eigenlijk kippenvel van krijgt? Hetzelfde geldt voor online. Zie jezelf als de grote zakenman/vrouw en Google moet jou betrouwbaar genoeg vinden om zaken mee te doen. In dit geval is Google een hele slimme klant die er hoe dan ook altijd achter komt of je op een betrouwbare manier zaken doet of niet. Dus vergeet het maar om zaken in achteraf gelegen online kamertjes te regelen, Google komt er vroeg of laat echt achter! Daarom is het heel belangrijk wanneer je voor jouw website gaat werken met backlinks dat dit betrouwbare links zijn die uitkomen op websites die waardevolle informatie bevatten. De tijd dat je kon linken met commerciële startpagina’s zonder content is voorbij! Google wil waarde zien zodat jullie in vertrouwen ‘’zaken’’ kunnen doen!
Zoekmachineoptimalisatie
Afgezien van betrouwbaarheid, juiste content en een stevige fundering is er nog iets wat je echt aan je SEO checklist moet toevoegen: User Experience. Over de snelheid van je website heb ik het eerder al gehad, echter alleen bij dat onderdeel blijft het niet. Wanneer we het over SEO hebben denken we aan zoekmachineoptimalisatie. Echter dit woord kan ervoor zorgen dat je nét niet dat doet wat Google graag wil dat je doet. Zoekmachineoptimalisatie houdt eigenlijk in dat jij je website zo goed mogelijk maakt voor Google. Maar Google kijkt echter alleen maar of jouw website voorziet in de behoefte van de klant. Dus het Keyword hier is: jouw bezoeker. Wanneer jouw website voldoet aan de eisen van jouw bezoeker, en daardoor dus langer en wellicht vaker op jouw website komt is Google tevreden. Om te zorgen dat die bezoeker online bij je op bezoek komt is het belangrijk dat de gebruikerservaring optimaal is. Eén van de vragen die jij jezelf moet stellen is: is mijn website ook Mobile Friendly?
Mobile First Index
Meer dan de helft van de online bezoekers, bezoekt een website tegenwoordig via een mobiel apparaat. Het is dan ook echt een aanrader om dit hoog op je SEO checklist te zetten. Google kwam afgelopen zomer met de Mobile First Index. Wat dit inhoudt? Google indexeert eerst de content van je mobiele versie van de website. Heb je geen aparte mobiele versie? Dan gaat Google de desktop variant indexeren. Grote kans dat deze niet voldoet aan de richtlijnen van de Mobile First Index (daarom heet het ook een desktop versie 😉 ) en dus ‘’straft’’ Google je in de ranking. Heb je dus nog niet gekeken naar jouw ‘’mobiel vriendelijke’’ pagina of is deze nog niet tot in de puntjes geregeld? Zet dit dan hoog op je prio lijstje!
Bye Bye Hummingbird en Panda
De tijd dat we allemaal als SEO specialiste uitkeken naar de grootte updates van Google zijn voorbij. Wees niet bang, Google blijft haar algoritmes updates echter doen ze dit nu geleidelijk aan en omdat een nieuwe update de oude ook gelijk vernietigd heeft het niet meer heel veel zin om alle in’s en outs van deze updates door te nemen. Dit kun je het beste gewoon overlaten aan de mensen die het echt leuk vinden om alles te weten over SEO: de SEO specialist.
The voice of Google
Het volgende punt voor je checklist? Voice Search. Ken je dat? Je hebt een filmpje gezien over een beer die in de sneeuw een berg probeert te beklimmen. Maar…. Je weet niet de titel van het filmpje en dus gebruik je je grootste zoekvriend: Google. Je typt in: grote beer berg en sneeuw. 100.000 zoekresultaten maar niet jouw filmpje… Je typt in: Moeder beer en kleine beer beklimmen berg. 10000000 zoekresultaten maar weer niet jouw filmpje. Je bedenkt je dat jij het een heel motiverend filmpje vond en typt in: motiverend filmpje moeder beer en kleine beer in sneeuw. Weer heel veel zoekresultaten maar NIET jouw filmpje.. Vervolgens, een beetje zwaar geïrriteerd, praat je tegen de computer alle zoekwoorden die je kent.. Wat nu als Google je dan zou begrijpen? Klinkt dat niet als muziek in je oren? Waarschijnlijk wel want gemak dient de mens. En dat geldt ook voor jouw bezoeker. En omdat bijna een derde van de 3.5 miljard zoekopdrachten al via voice search wordt gedaan en sinds afgelopen zomer ook de Nederlandse variant beschikbaar is, is het belangrijk dit punt op je SEO Checklist te plaatsen. Het gaat tenslotte om je bezoeker en het gemak wat je hem of haar biedt!
Zet je eerste stap!
Voor jou is het belangrijk dat je bovenstaande punten toe past op je website en je hier continue van bewust blijft. Blijf actief met je website bezig, plaats content waar jouw bezoeker behoefte aan heeft, maak je site mobile proof en zorg dat je op de juiste manier Linkbuilding inzet om een grotere zichtbaarheid te krijgen voor jouw website. Op deze manier zet jij met jouw online bedrijf de eerste grote stappen!
Met deze 3 tips zet je Twitter in voor SEO
Het optimaliseren van websites met zoekwoorden, linkbuilden en het publiceren van blogposts zijn niet de enige methoden die je kan gebruiken om jouw website te optimaliseren. Je kunt namelijk ook jouw Twitter-account slim inzetten.
Wist je dat Google en Twitter een goede samenwerking hebben? Deze samenwerking geeft Google toegang tot de Twitter tijdlijn, waardoor de zoekmachine van Google twitter berichten ook in hun zoekresultaten laat zien. Dit geeft Twitter een belangrijke rol in zoekmachine optimalisatie.
Hoe kan je Twitter daarom het best gebruiken om jouw positie in Google te verhogen?
Hoe Twitter SEO versterkt.
Als je wil zien welk effect Twitter heeft op websites en de zichtbaarheid van bedrijven op Google, voer dan een bedrijfsnaam of website in op Google.
Je zult zien dat de laatste Twitter berichten van dat specifieke bedrijf op de eerste pagina van zoekresultaten te vinden is.
Je kan ook proberen een hashtag te zoeken op Google. Veel mensen gebruiken hashtags als zoekwoorden om in Google content te vinden die op social media gedeeld is. Raad eens welk platform altijd bovenaan verschijnt wanneer je een hashtag zoekt op Google?
De Google-Twitter samenwerking heeft het microblogging platform een privilege gegeven ten opzichte van andere sociale platformen. Als je op zoek bent naar manieren om jouw website te optimaliseren, dan is Twitter het platform waar je moet beginnen met jouw campagne.
Het belang van berichten delen op social media.
Zelfs als jouw Twitter content niet geïndexeerd is door Google, zijn er vele SEO-voordelen te noemen om Twitter te gebruiken als middel voor het promoten van jouw website. Een van de voordelen is het opbouwen van referenties naar jouw website en blog posts.
De meeste SEO-experts zijn het erover eens dat de hoge positie in Google bepaald wordt naar gelang het aantal referenties op social media naar een link. Om het simpel te stellen, hoe meer jouw berichten op Twitter en Facebook gedeeld worden, hoe groter de kans dat jouw website hoger komt te staan in Google.
Je kunt twitter op verschillende manieren inzetten om je website te optimaliseren voor Google. Hieronder een aantal voorbeelden:
1. Deel jouw blog posts automatisch.
Twitter heeft momenteel meer dan 330 miljoen actieve gebruikers per maand. Je hebt de mogelijkheid om dit gigantisch groot publiek te bereiken met jouw zakelijk Twitteraccount. Niet alleen dat, je kan Google ook laten weten dat je een actieve website en blog hebt door consistent links te tweeten naar jouw website.
Het kan af en toe lastig zijn om een Twitteraccount bij te houden, wanneer je al een website en blog bijhoudt. Gelukkig zijn er tools die je kan gebruiken om Twitter berichten automatisch te delen.
Je kan jouw Twitteraccount verbinden aan jouw blog door WordPress Plugins en tools te gebruiken. Deze tools zorgen ervoor dat elke blog die je deelt automatisch op Twitter gedeeld wordt. Zo heb je er geen omkijken naar en wordt het werk voor je gedaan.
2. Deel jouw content herhaaldelijk.
Het eenmalig delen van links naar jouw blog posts is niet genoeg om voldoende kliks naar jouw website te genereren of om Google te laten weten dat jouw links het waard zijn om bovenaan de zoekresultaten te staan. Dit betekent dat je consistent bezig moet zijn met het genereren van meer likes en shares van jouw blog posts en pagina’s.
Je kunt dit doen door op vaste dagen in de maand berichten in te plannen op Twitter die gedeeld worden. Het is niet nodig om een social media werknemer hiervoor aan te nemen. Je kan bijvoorbeeld de tool Buffer gebruiken om dit te realiseren.
Met Buffer kan je jouw blog posts en links inplannen om op Twitter en Facebook te delen op basis van een planning die je zelf maakt. Je kunt zelf de beste momenten kiezen om de content op jouw blog te delen op Twitter gedurende de weken.
Zorg er wel voor dat je je volgers niet spamt. Het is prima als je een tweet meerdere keren verstuurd, zolang je dat maar niet op dezelfde dag doet.
3. Invloed van jouw profielnaam op Twitter.
De naam die je gebruikt voor jouw Twitteraccount speelt een grote rol in het optimaliseren van jouw website.
Mensen die interesse hebben in het volgen van een bedrijf of product op social media zoeken vaak naar het Twitteraccount op Google; voorbeeld: Optima Media Twitter. Google gebruikt de bedrijfsnaam als sleutelwoord om op Twitter op zoek te gaan naar accounts waar jouw bedrijfsnaam in voorkomt. Zorg er daarom voor dat jouw account ook jouw bedrijfsnaam bevat.
Door jouw profiel zorgvuldig en uitgebreid in te vullen zorgt ervoor dat je een hogere positie in Google krijgt. Als je ook een effectieve en krachtige samenvatting schrijft over jouw bedrijf met de juiste hashtags, zal jouw Twitteraccount ook makkelijker gevonden worden.
Vervolgens kan je een vastgezette tweet gebruiken om leads naar jouw landingspagina te krijgen, zodat de bezoekers veranderen in volgers waardoor jouw maillijst zal groeien.
4. Wees consistent en blijf promoten.
Elke marketingstrategie vereist een investering. Investeer daarom zoveel mogelijk in het optimaliseren van jouw website, vindbaarheid en SEO.
Hoe vaker jouw berichten gedeeld worden, hoe meer jouw bedrijf onder de aandacht komt. Dit komt ten goede van de optimalisatie van jouw website. Blijf jouw website en links naar blogs consistent delen op Twitter om de beste resultaten te behalen.
Microcontent
Microcontent; oftewel veel zeggen met weinig woorden. Meestal gebruikt als vooraankondiging voor de rest van de tekst, met als doel ergens op te klikken om verder te lezen.
Microcontent
Je vindt het vaak bij bijvoorbeeld nieuwsartikelen en zoekopdrachten, maar ook veel andere soorten websites maken gebruik van deze tactiek. De oorsprong ligt bij de tijdschriften. Hier worden vaak op de cover kleine teasers geplaatst over de artikelen die in het magazine te vinden zijn. In de online wereld bestaat de microcontent uit een pakkende titel, een kort inleidend stukje tekst en eventueel een foto. Je kunt hier op klikken om doorverwezen te worden naar de rest van de inhoud.
Nieuwsgierig
Het doel van deze content is om mensen nieuwsgierig te maken naar wat er nog meer te lezen valt op een website en ze zo aan te zetten om hierop te klikken en verder te lezen. De kracht schuilt hem dan ook in het direct duidelijk en interessant samenvatten van de inhoud. Vaak zijn de eerste woorden en het plaatje al genoeg voor mensen om te beslissen of ze wel of niet verder willen klikken.
Om een pakkende en klikbare microcontent te verzinnen kun je uitgaan van de volgende drie aspecten:
- Hoe aantrekkelijk is de informatie?
- Hoe duidelijk en zichtbaar is het, dat er geklikt kan worden?
- Hoe groot is het gebied waarop geklikt kan worden?
Toepassingen
In een menubalk is vaak de titel al genoeg om mensen op de juiste pagina te krijgen. Ook dit wordt gezien als microcontent. Bij een gemiddelde nieuwssite wemelt het van deze content. Op dit soort websites is vaak ieder vakje tekst aanklikbaar en voorzien van een titel, een afbeelding en een korte inleiding. Onderaan blogs wordt dit vaak gebruikt om te verwijzen naar de andere blogs. Ook adverteerders maken veelvuldig gebruik van dit middel om op een advertentie te laten klikken.
Interesse
In de mediawereld moeten ze het vaak hebben van deze klikbare content en proberen ze dan ook van alles om de klik van de lezer te scoren. Er worden pakkende titels bedacht, soms een vraag gesteld of er wordt een uitnodigende afbeelding geplaatst. Of dit effectief is, hangt natuurlijk volledig af van de interesse van de lezers en het doel waarmee ze achter hun pc zitten te klikken.